Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Absolut vodka

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Absolut vodka

Ett dricksglas (eller grogglas) som jag inte riktigt förstår blev mitt för en femma i lördags. 12 cm högt och 7,3 cm Ø i öppningen och 5,7 cm Ø i botten. Rymmer 35 cl men etiketten 200 ML och Imported!
    PLM och räfflad ring samt stämplar 29UCF33 och på utsidan 1...69VH06 tyder ju på industriproduktion. Men puntelmärke och signerat med gravyr där jag möjligen kan läsa "......glas" och en krumelur under.
    Är det bara ett lustigt "hemmabygge" av ett tomglas eller vad ligger bakom?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Lars M den 2015-03-02 klockan 20:28.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Rklamhistoria...?

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Ett dricksglas (eller grogglas) som jag inte riktigt förstår blev mitt för en femma i lördags. 12 cm högt och 7,3 cm Ø i öppningen och 5,7 cm Ø i botten. Rymmer 35 cl men etiketten 200 ML och Imported!
    PLM och räfflad ring samt stämplar 29UCF33 och på utsidan 1...69VH06 tyder ju på industriproduktion. Men puntelmärke och signerat med gravyr där jag möjligen kan lästa "......glas" och en krumelur under.
    Är det bara ett lustigt "hemmabygge" av ett tomglas eller vad ligger bakom?
    Hallå Lars,
    Spännande glas. Absolut skapades ju 1979 av annonsbyrån Carlsson&Broman och är nog landets mest framgångsrika lansering genom tiderna. Vid sidan av utformning av förpackning, marknadsstrategi, reklam m.m. var s.k. positionering viktigt för på den tiden fick man inte visa människor i bild i reklam och marknadsföring. Då valde man att ta fram glas som sa "inte en snaps" utan en "long drink".

Trycket på glaset är originalflaskan. Vill tro att ditt glas är ett av många prototyper som plockades fram tidigt 80-tal men inte kom i serieproduktion. Unikt i så fall.

Lägger ut en fråga på FB om du inte ogillar, många gamla reklamrävar är med där. Hur som helst, grattis... smakade nog bäst på den tiden med Roses Lime och krossad is...
    So long....

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag gissar på att det är ett Hauge-glas. Han gör ju om olika flaskor till glas och skålar.
    http://www.glasweb.se/hauge/view.asp?lang=sv
    DG

Reg.datum
    apr 2009
    Tack Kim för historik och tack Lasse C för ledtråd! Visst måste det vara Haugesglas och flaskomformning som jag aldrig hört om förr. Här ytterligare en länk: http://www.glasweb.se/hauge/beta2/de...ontent=history
    Senast redigerat av Lars M den 2015-03-02 klockan 21:42.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Fel av mig....

Tack Kim för historik och tack Lasse C för ledtråd! Visst måste det vara Haugesglas och flaskomformning som jag aldrig hört om förr. Här ytterligare en länk: http://www.glasweb.se/hauge/beta2/de...ontent=history
    Hallå,
    Blir smått trött på alla dessa miljökämpar som rider på en kommersiell succé för att framföra sitt budskap.
    Det kan stå konstnären dyrt, intrång i varumärke. Det blir ingen fråga på FB.... so long...

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Puntelmärket sitter där glasbruksmärkningen brukar vara men lasermärkning i botten avslöjar att flaskan är tillverkad på sent 90-tal som tidigast. Det innebär Limmared. Hade den varit från 80-talet skulle den kunna vara gjord i Hammar där dessa flaskor först tillverkades.
    Absolut är mycket måna om sitt varumärke men Hauge har gjort detta i många år så han har nog deras välsignelse, eller så kan de inget göra.

Han blev stämd av Absolut Company och fick inte lov att återanvända deras flaskor

Reg.datum
    apr 2009
    En kartong med snapsglas "exclusively made for Absolut Vodka by RC Ritzenhoff Cristal" och med Berit Johansson som formgivare. 6,5 cm höga och 4 cm Ø i öppningen och rymmer ca 6 cl.

Reg.datum
    apr 2009

Glasblåsarnas snapsvisa

"Varumärket är viktigt att skydda...." Här en flaska som har dekalen "Country of Sweden Absolut" men resten av texten är nog från tillverkarna av flaskan även om den varken är "handblåst" eller "munblåst". Vilken melodi kan det vara?
    Bottenmärket är PLM L02.
    Senast redigerat av Lars M den 2016-04-01 klockan 20:41.

"Varumärket är viktigt att skydda...." Här en flaska som har dekalen "Country of Sweden Absolut" men resten av texten är nog från tillverkarna av flaskan även om den varken är "handblåst" eller "munblåst". Vilken melodi kan det vara?
    Bottenmärket är PLM L02.

Är gjord hos Hammars glasbruk(som gör flaskor till dricka o sånt säkert mest till sitt eget bryggeri) var nån jubileums modell, tror det sålts några på tradera för rätt många tusenlappar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •