Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märlig Blå Eld-del

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Märlig Blå Eld-del

    Hej! Jag har, vad jag tror är, en Blå Eld-del men jag har aldrig sett någon sådan förut. Det står HB och Rörstrand på undersidan och det är det typiska fiskbensmönstret.

    Vet någon vad det är jag har här? Tacksam för all hjälp

    - Marcus

    Click image for larger version

Name:	DSC_1797.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	668042Click image for larger version

Name:	DSC_1798.jpg
Views:	1
Size:	67,2 KB
ID:	668043Click image for larger version

Name:	DSC_1799.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	668044Click image for larger version

Name:	DSC_1800.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	668045Click image for larger version

Name:	DSC_1801.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	668046

  • #2
    [QUOTE=Sakprosa;250960]Hej! Jag har, vad jag tror är, en Blå Eld-del men jag har aldrig sett någon sådan förut. Det står HB och Rörstrand på undersidan och det är det typiska fiskbensmönstret.

    Vet någon vad det är jag har här? Tacksam för all hjälp

    - Marcus



    Hallå Marcus, Trevligt att du seglade in i en blå snipa. Välkommen. Blå Eld har nog varit på tapeten tidigare, men här lite fakta: Tillverkades 1951-1971. Gjordes både i blått och vitt. Dekor och formgivning Hertha Bengtson.
    Ja, vad kallar man snipan och vad är den avsedd för? Tilltugg. So long... segla vidare... du har en spännande tavla i bakgrunden..
    Last edited by Kim von Platen; 2015-02-14, 15:02.

    Comment


    • #3
      Okej så pass alltså! Tack så mycket för välkomnandet och för svaret Kim.

      Tavlan är målad av min pappas morbror, som en gång i tiden jobbade på NK's möbelsnickeri i Nyköping
      Last edited by Sakprosa; 2015-02-14, 15:18.

      Comment


      • #4
        Finns flera delar med en lite grövre dekor, som är märkta med Rörstrands stämpel och HB, om jag kommer ihåg rätt så ingår dom inte i servisen, återkommer...............
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Jag väntar med spänning Maria

          Comment


          • #6
            Har tyvärr inte hittat mer info, jag har en kanna och en vas med samma märkning, ev finns det ännu fler, http://precisensan.com/antikforum/sh...3%A5-eld-eller
            Bifogade filer
            Last edited by Maria; 2015-02-17, 21:41.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Har tyvärr inte hittat mer info, jag har en kanna och en vas med samma märkning, ev finns det ännu fler, http://precisensan.com/antikforum/sh...3%A5-eld-eller
              Hallå Maria,
              Visst har du hittat mer info, tack för det. Det är så himla bra när någon lyfter fram en gammal tråd,
              So long...

              Comment


              • #8
                Tack så jättemycket för hjälpen Maria, väldigt snällt att du anstränger dig och gräver i detta.

                Tycker dekoren på vasen är rätt annorlunda dock men kan ju fortfarande stämma att min är något tidigt test. I den där tråen nämnde de en bok, "Den Blå Elden". Den borde jag försöka få tag på, kanske blir mer klok på detta då.

                Comment


                • #9
                  Där står inget i boken om dessa delarna, men det finns en bild där kannan är med.
                  Last edited by Maria; 2015-02-18, 20:58.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Bilden
                    Bifogade filer
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment

                    Working...
                    X