Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läckande tenn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Läckande tenn

    Jag köpte en tekanna i tenn i funkis från GAB, 1935. Lite bucklig och den svarta färgen på träknoppen var avskavd, men snygg och tillräckligt stor för många gäster. Knoppen målades, och när jag skulle diska kannan lät jag den stå ett tag på diskbänken med vatten i. När jag kom tillbaka till köket var nästan allt vatten på diskbänken istället för i kannan.
    Botten är inte gjord i samma stycke som resten av tekannan, och den är uppenbarligen inte tät.

    Nu vill jag ju laga den och eftersom jag inte hållit i en lödkolv sedan skolslöjden har jag lite frågor:

    1) Måste jag ha lödtenn eller skulle det gå att bara smälta tennet längsmed fogen med lödkolv och på det sättet få den tät?

    2) Om svaret på fråga 1 är lödtenn: vad ska jag använda? Går det bra med vanligt blyfritt lödtenn som det här: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...674FAEA8384853? Finns det att köpa mindre kvantiteter någonstans? Jag behöver bara ju några decimeter...

    P.S. Är det förresten någon som har några idéer om vem som kan ha gjort den? Jag ska lägga till en bild så fort jag får låna syrrans kamera, men det kanske är någon som känner till formgivare verksamma vid GAB vid den här tiden. Bruzelli är inte till mycket hjälp här...
    [I]It's nice to be green[/I]

  • #2
    Avvaktar Lindas uppstigande här på morgonen. Hon har lite fena på sådana här ting.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Folke Ahrström har ju gjort en del saker till GAB, bl a en shaker i nysilver som är otroligt dyr numera.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Intressant! Jag har många gånger ångrat att jag inte köpte den där shakern på en auktion för några år sedan! Tyckte att den snygg men lite för dyr då. Ett halvår senare eller så började den dyka upp för mångdubbla priset! Men man kan ju inte köpa allt man gillar, definitivt inte som student. Suck!

        För att återgå till ämnet så är det faktiskt inte helt osannolikt. Träknoppen på min tekanna är helt cylindrisk och har samma ränder som locket till cocktailshakern! Återkommer med bättre bild så fort jag får tag på en kamera. Tillsvidare kanske ni kan hålla tillgodo med en suddig mobilkamerabild.
        Bifogade filer
        [I]It's nice to be green[/I]

        Comment


        • #5
          Visar en bild så de som är intresserade vet vilken shaker vi pratar om. Inköptes förra veckan för det facila priset 20 kr så än går det att fynda!
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Linda menar att man ska använda lödtråd(vet dock inte vilken sort), däremot kommer lödningen att synas på ett mindre trevligt sätt, d.v.s lagningen syns. Svårt fall - då det rör sig om en större yta. Du har inte nämnt om du kan se varifrån läckaget kommer? är det ett enstaka "släpp" eller.. bra sätt att kolla är att fylla lite i kannan och sedan ställa kannan på ett papper för att se var det läcker!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Jag har inte kollat om det är en mindre läcka eller om det är lite överallt, men jag ska testa som du föreslår. Jag hade nog tänkt att löda runt hela botten, för säkerhets skull. Det kommer ju inte att synas annat än när man vänder på kannan, men visst är det en viss åverkan. Det var därför jag hoppades att det skulle fungera utan lödtråd, för då skulle jag nog kunna göra det inifrån. Jag bifogar ännu en suddig bild på botten, om det är till någon hjälp.
              Bifogade filer
              [I]It's nice to be green[/I]

              Comment


              • #8
                Shakern är ju från 1935 ! goda formgivare har varit tidiga med den formgivning som är modern än idag.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Lycka till! =)

                  Nu är det bara botten som är otät och då tycker jag själv inte att det spelar någon större roll ifall det sitter en reparering där. Men i det här fallet så tror jag faktiskt att det går att göra en reparering från insidan ändå. Om du har en bit ren tennplåt så är det bara att klippa en tunn (<2 mm) remsa av den eller ta en bit ren tenntråd och banka lite på den så att den blir platt och linda den ett par varv i en cirkel som passar bottnen på din kanna. Lägg den sedan runt kanten på kannans botten och värm på bottnen med en blåslampa som du för fram och tillbaka ganska snabbt, tills tentråden har smält och täppt igen läckorna, men se för allt i världen till att sluta värma på så snart du kan, innan bottnen börjar smälta. Tenntråden smälter först eftersom den är relativt tunn gentemot tennet i kannan. Det bör bara ta tre-fyra sekunder om inte bottnen är väldigt tjock, i så fall kanske du blir tvungen att värma på innifrån och då får du vara lite merr försiktig så att tråden/remsan inte lyfter ifrån underlaget. Sedan fyller du kannan med vatten och ser om den är tät, läcker den fortfarande så får man upprepa.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för tipset, Jung_Kee. Jag kan nog låna en liten blåslampa, fast jag blir lite nervös och ser för mej att hela kannan smälter ner .

                    Jag har tittat lite ordentligt inne i kannan nu, och det är ett område på ungeför en tredjedel av bottnen där det är en lång spricka, som ett brott på åsen som går runt själva bottenplattan som sitter lite lägre. Man skulle inte kunna smälta litet tenn i en skopa och hälla det över sprickan? Det känns i alla fall som något jag skulle behärska, och om man upprepade det ett par gånger borde det väl bli tätt? Synpukter på detta välkomnas!
                    [I]It's nice to be green[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Jovisst kan du göra så men det beror på hur kinkig du är med relationen funktion/utseende. Om du gör på det sätt du beskriver och om jag har förstått kannans form rätt, så kommer du dels att få en massa tenn liggandes i ringen runt bottnen och dels så riskerar du att tennet rinner rakt igeom sprickan och fyller ut undersidan, vilket innebär väldigt, väldigt mycket efterarbete. Känner du dig osäker så tycker jag att du ska låta bli och försöka täta på något annat vis, exempelvis genom att använda värmetåligt tvåkomponentslim eller att lämna in den till en smed.

                      Comment


                      • #12
                        Jag skulle nog bara ställa kannan på hyllan.
                        Visst kan man experimentera, menmen...måste använda rätt typ av tenn, vanlig lödtråd duger knappast. Sen måste nog även godset i kannan bli rejält varmt för att metallerna ska gå ihop. Riskfyllt med andra ord.

                        Men jag är ingen metallurg och har inte prövat att reparera tenn själv, så vad vet jag?

                        Comment

                        Working...
                        X