Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allglas, allskålar och övrigt 60 tals glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Allglas, allskålar och övrigt 60 tals glas

    Jag gillar de färgade glasen från 60 och 70 talen och har samlat på mig en hel del. Har efter bästa förmåga försökt ta reda på glasbruk, formgivare mm men det är inte lätt… Jag blir bara mer förvirrad och osäker..

    Har i bilderna numrerat de glas jag har och den information jag tror är riktig (inte mycket tyvärr..). Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig vidare! All information uppskattas!!

    1 Allglas, (snaps) - Bengt Edenfalk - Skruf - KF -68
    2 Lilla Ett (snaps) - ? -, Johansfors - ?
    3 ??

    Click image for larger version

Name:	123.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	667918

    4 Allskålen – B Edenfalk – Skruf – KF (har även i klarglas)
    5 ???

    Click image for larger version

Name:	45.jpg
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	667919

    Glas på fot för jämförelse. Förutom 1 och 2 vet jag inget, fötterna på 6 och 7 stämmer inte med allglaset varken i tjocklek eller form…

    Click image for larger version

Name:	fot 6712.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	667920

    Vet inget om dessa heller. 8 känns som senare produktion. 9 och 10 har en rundad botten på insidan och ”känns” äldre…. Glas 9 påminner i formen om glas 5.

    Click image for larger version

Name:	brun 89 10.jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	667921

    11 och 12. Något tjockare glas. 11:an har en ljuvlig färg som jag inte riktigt lyckats återskapa tyvärr… De har också den rundade botten på insidan.

    Click image for larger version

Name:	11 12.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	667922

  • #2
    Hittade fler glas....
    13: Större variant av Lilla Ett glaset (nr 2). Såg någonstans att det kunde finnas tre storlekar, stämmer det?

    Undrar om glas 10 eventuellt skulle kunna vara Lindshammar, Gunnar Ander? Förutom färgen tycker jag det finns en viss likhet i den nedre delen. Tänkte att det kanske gjordes glas i olika modeller/färger i samma serie.....
    http://precisensan.com/antikforum/sh...s-Gunnar-Ander

    Finns det någon av alla kunniga som vill kommentera och/eller komma med förslag? Vet inte alls om jag är ute och cyklar då jag tror detta ÄR 60-tals glas. Jag är oerhört förtjust i dem och skulle vilja få reda på så mycket som möjligt.

    Söker också förslag på böcker med svenska bruksglas från denna tid (så slipper jag fråga så mycket...). Har kollat på bibblan men hittar inte några bra. Det verkar som det är tunt med dokumentation av vardagsglasen.

    Click image for larger version

Name:	13 2.jpg
Views:	1
Size:	57,6 KB
ID:	557061

    Comment


    • #3
      Glas nr 3

      Glas nummer 3 har jag med etiketten Lindshammar, Gunnar Ander

      Comment


      • #4
        Tack för svar!! Jag hade gett upp hoppet....
        Finns det en möjlighet att du skulle kunna fota glaset med etiketten och lägga upp här?

        Finns det verkligen i-n-g-a fler som har något etikettsmärkt "vardagsglas" i gömmorna? Det vore ju trevligt att få till en infotråd för dessa glas - trots att de varken anses som "fina" eller har en tjusig designer. Bara att få fram glasbruket som gjort dem skulle ju vara trevligt.

        Comment


        • #5
          Skulle inte nr 11 kunna komma från Reijmyre, Raspa eller Samba? Alternativt Kaj Francks tumblerglas Kartio från Nuutajärvi?

          Comment


          • #6
            Tack! Det skulle mycket väl vara Samba eller Raspa Eller Rio kanske. Har ännu inte hittat exakta mått på dessa glas för att säkerställa, får snoka vidare... Mina glas är 7,0 cm höga och dia på 6,6.
            Det är nog inte Kartio, de brukar dessutom vara märkta i glaset vad jag har sett.

            Comment


            • #7
              Lilla Ett

              Vem designade Lilla Ett-glasen för Johansfors? För det var väl inte Bengt Edenfalk?

              Comment

              Working...
              X