Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var kommer krukan ifrån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Var kommer krukan ifrån?

    Vad är detta för stämpel ?
    Bifogade filer

  • #2
    Stämpeln vet jag inget om, men mönstret påminner onekligen om Rörstrands Ostindia.

    Comment


    • #3
      Nyttt..Nytt..Nyttt

      Ursprungligen postat av peksa Visa inlägg
      Vad är detta för stämpel ?
      Hallå Peksa,
      Välkommen. Tror att många av oss gärna vill svara, men ibland kan det bli lite pinsamt. Man vill ju inte göra någon ledsen.
      Ditt s.k foder för två små krukväxter är en importprodukt, vanliga i alla designbutiker, 2000-tal. Ostasien. Men trevlig som inrednings detalj. Vad ss står för vet jag inte... so long...

      Comment


      • #4
        Här kommer en följdfråga från en okunnig... Mönstret på krukan är ju helt uppenbart inspirerat av Ostindiaporslinet. Ja, jag vet, det var inte Rörstrand som "uppfann" ostindiamönstret, men min fråga gäller porslin i allmänhet, inte Ostindia i synnerhet. Får vem som helst, hur som helst kopiera porslinsmönster? Inom konst, musik, litteratur så finns det något sorts regelverk som gäller upphovsrätten. Finns det något liknande inom porslinsbranschen? Kan t ex Rörstrand söka "patent" på sina mönster?

        Comment


        • #5
          Världen är fyllt av kopior....

          Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
          Här kommer en följdfråga från en okunnig... Mönstret på krukan är ju helt uppenbart inspirerat av Ostindiaporslinet. Ja, jag vet, det var inte Rörstrand som "uppfann" ostindiamönstret, men min fråga gäller porslin i allmänhet, inte Ostindia i synnerhet. Får vem som helst, hur som helst kopiera porslinsmönster? Inom konst, musik, litteratur så finns det något sorts regelverk som gäller upphovsrätten. Finns det något liknande inom porslinsbranschen? Kan t ex Rörstrand söka "patent" på sina mönster?
          Hallå Hugo. Intressant fråga. Nja, jag borde veta, som gammal reklamman. Men nej, vi har i Sverige en lag om mönsterskydd men den är ganska tandlös och gäller bara inom Sverige. Det är gott väl. Men i konsten att knycka mönster och dekorer ligger Sverige väl framme, titta på Rörstrand och G:berg från tiden när seklet var ungt. Patent kan man aldrig ta på ett konstnärligt verk. Det ä... so longr kort sagt en djungel

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
            1. Får vem som helst, hur som helst kopiera porslinsmönster?
            2. Inom konst, musik, litteratur så finns det något sorts regelverk som gäller upphovsrätten.
            3. Finns det något liknande inom porslinsbranschen? Kan t ex Rörstrand söka "patent" på sina mönster?
            1. nej ikke hvis det er mønsterbeskyttet
            2. den gælder ikke evigt. Se medicin patenter de gælder kun i 20 år. Når rettigindehaver er død, så har arvingerne en begrænset periode.
            Ostindisk mønster --- det er vist udløbet af patent for længe siden. Oprindelig helt sikkert også kopieret fra andre.

            Comment

            Working...
            X