Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lutflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ovanlig form

    Comment


    • #17
      Regalinen är ju handgjord utdriven med en regalinsax, på den tiden kastades inte flaskan bara för att regalinen var lite på sniskan, flaskan är blåst i en varm järnform, det du kallar för stämplar på sidorna är ett ganska normalt fenomen när det fastblåses, botten var en lös järnplatta som formen stängdes runt, så den bottendelen kan dom reparerat lite dåligt, kanske den passat i en annan form tidigare, det var inte så noga på den tiden med flaskor mm, dåliga verktyg var ju också ett problem, det var den tekniska biten, övriga frågor om flaskan kanske någon annan vet.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #18
        Tack så hemskt mycket för ditt svar Hirvi och din kommentar Badream, det är en konstig form och på den enda detaljen liknar den mest spritflaskor av alla jag sett i min jakt på svar.

        Hirvi, jag tänkte att "stämplarna" kanske var från något fasthållarverktyg (okej jag är novis här). Att det var ett estetiskt lågprioriterat bruksglas förstår jag, men är det en lutflaska?

        Comment

        Working...
        X