Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lutflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lutflaskor

    Jag har tidigare flaskor som innehållit lut. Det ser alltså ut som att lut såldes i flytande form förr.
    När jag var i Småland hittade jag på två olika ställen likadana lutflaskor med en väldigt svag relief.
    1 ma lut
    C J Davidssons Tekniska fabrik
    Karlshamn.
    Bifogade filer

  • #2
    Latin är väl inte min starka sida men jag undrar om inte siffran 1 heter Pri på latin ? Pri-ma Lut känns ju ganska naturligt. Jag har haft en maskingjord lutflaska som såg ut som den du visar här LasseC och den var i ett ljus grönt glas som påminde om Edas "själv lysande" produkter
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #3
      OK Jag hängde inte med riktigt först ,men sen ramlade poletten ner.
      1 ma lärde jag mig som ung i Småland då man faktiskt sa "ettma" om bästa kvalitet . Man lär så länge man lever. Min latin är i det närmaste obefintlig.
      Lasse

      Comment


      • #4
        Ettma kavlitté!
        Även från mina ösgötska föräldrar.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Jag har tidigare flaskor som innehållit lut. Det ser alltså ut som att lut såldes i flytande form förr.
          När jag var i Småland hittade jag på två olika ställen likadana lutflaskor med en väldigt svag relief.
          1 ma lut
          C J Davidssons Tekniska fabrik
          Karlshamn.
          Hur vet man att det varit flytande lut?
          Kan det inte lika gärna varit i pulverform?
          Visar en maskinblåst med text LUT och en handblåst med text LUD.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Tror Du att luten ändock varit i pulverform? Lite tveksam är jag då den lätt tog åt sig av fuktighet och blev klumpig. Skulle varit svår att få ut.
            Bara en tanke
            mvh DG

            Comment


            • #7
              Jag måste säga att det var rätt maffiga flaskor LUD kan det tyda på en norsk flaska eller har jag fel. Men som jag sa tidigare De tar plats på hyllan
              De är ju lite feta

              Comment


              • #8
                Regner som mest sannsynlig at både flaskene med LUD og LUT er fra Norge. På flasken med LUT regner jeg også med at du finner bokstaven M med et tall etter nede ved kanten. M står for Moss og tallet for formnummeret. Det ser ut som flasken med LUT kom med instalasjonen av Lynchmaskinen og formene til denne. LUD var den tidligere utgaven.

                Comment


                • #9
                  Intressant att båda är från Norge LOM.
                  Du har alldelens rätt. Det står M3 längst ner. Det hade jag inte sett tidigare.
                  Vad är Moss?

                  Comment


                  • #10
                    Moss var et norskt glassverk som ble satt i gang i 1898. Ble opprettet på grunn av tollkrangel mellom Norge og Sverige slik at det ble for kostbart å bruke svenske flasker (fra Liljedal) i Norge. Var i drift til ca. 2000 - siste eier var PLM som flyttet produksjonen til Sverige.

                    Comment


                    • #11
                      Tack Lom.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har hittat ytterligare en lut-flaska från Karlshamn Den här gången är den ljust grön. Reliefen är mycket svag
                        DG
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Fikk disse idag, ikke spesielt sjeldne, ikke spesielt mye verdt, men 6stk i forskjellige farger blir nå med hjem når alternativet er knusing Lud, M8, M7, M8, M1, M3

                          Click image for larger version

Name:	10882313_10152913913670575_6866909992328913569_n.jpg
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	556751
                          Last edited by Banden; 2014-12-23, 14:04.

                          Comment


                          • #14
                            [QUOTE=Banden;249626]Fikk disse idag, ikke spesielt sjeldne, ikke spesielt mye verdt, men 6stk i forskjellige farger blir nå med hjem når alternativet er knusing Lud, M8, M7, M8, M1, M3

                            Trevlig samling blev det där

                            Comment


                            • #15
                              Brun flaska med konstigheter..

                              ..kanske inte för expertisen här inne. Mitt första inlägg.

                              Den här flaskan hittades under en riven veranda i m itt hus (bland mycket annat). Den är åttakantig, har en massa stämplar (eller är det något annat?) på konstiga ställen, sex av kanternas nederdel bl.a. Ojämn mynning (lite stött med men mer ojämn) bubbla i glaset, är lite vind och sne, märkt 500 i botten pluss en sned svaagre stämpel under (kanske 500 det med?) och har till synes låg kvalité. Mycket som händer helt enkelt.

                              Vad har varit i den? Lut? Ättika? Något kemiskt känns rimligt. Hjälp mig stilla min nyfikenhet.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_3723.jpg
Views:	2
Size:	101,3 KB
ID:	575232Click image for larger version

Name:	IMG_3722.jpg
Views:	2
Size:	97,8 KB
ID:	575233Click image for larger version

Name:	IMG_3691.jpg
Views:	2
Size:	143,7 KB
ID:	575234Click image for larger version

Name:	IMG_3690.jpg
Views:	2
Size:	102,5 KB
ID:	575235Click image for larger version

Name:	IMG_3689.jpg
Views:	2
Size:	139,9 KB
ID:	575236Click image for larger version

Name:	IMG_3688.jpg
Views:	1
Size:	146,5 KB
ID:	575237Click image for larger version

Name:	IMG_3681.jpg
Views:	2
Size:	149,3 KB
ID:	575238Click image for larger version

Name:	IMG_3682.jpg
Views:	2
Size:	148,2 KB
ID:	575239

                              Comment

                              Working...
                              X