Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna figurin/skulptur från Höganäs? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tack Sloffe, men det är minst lika mycket Gideons gedigna arbete
    som slutligen burit frukt. Det var han, vår gamle nestor på PES som
    identifierade Lars M-s vattenbärare på bifogad tråd, se inlägg 44.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Tack Sloffe, men det är minst lika mycket Gideons gedigna arbete
      som slutligen burit frukt. Det var han, vår gamle nestor på PES som
      identifierade Lars M-s vattenbärare på bifogad tråd, se inlägg 44.
      Då ska även Gideons ha ett tack

      Comment


      • #63
        Aajjj, vad fint det blev!! Grattis!!!

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
          Aajjj, vad fint det blev!! Grattis!!!
          Tack Andreas och självklart har jag ju vridit på skulpturen så att kvinnan syns framifrån och inte som på bilden

          Comment


          • #65
            Vilken trevlig upptäckt! Jag har sett liknande motiv med ett kärlekspar av Doller i form av en målning, så det känns inte främmande.

            Jag gjorde en kort intervju med Mette Doller på telefon för ett antal år sedan. Det var i samband med ett liknande fynd som detta, fast den gången handlade det om en vas som en man frågade om på Antikprat. På den tiden hade Antik & Auktion en vinjett som hette Mitt bästa fynd och det var meningen att den vasen skulle visas där. Tyvärr togs vinjetten bort, och artikeln blev aldrig publicerad. Men här är en snutt av den i alla fall som kanske kan vara intressant:

            Danska konstnären Mette Doller (född 1925) kom till Andersson & Johansson 1953 och stannade i två och ett halvt år. Hon utvecklade dekorverkstaden med sex kvinnliga målare. Resultatet blev en serie ljusa hushållsfajanser och prydnadsgods i typisk 50-talsstil med frihandsmålade grafiska mönster i kontrasterande färger. De fick jazziga namn som ”Zig-Zag” och ”Treklang”. Men Doller gjorde också ett ateljégods med etnografiskt inspirerat figurmåleri, vilket visades i Lund omkring 1956. Själv tror hon att Marcus Lindholms vas kan komma från denna utställning.
            Mette Doller (som återtagit sitt flicknamn Nyborg) har haft verkstad i Svaneke på Bornholm tillsammans med sin make, målaren Jens Doller, och därefter en tid varit verksam på Österlen. På 1980-talet arbetade hon med ikonmåleri och gjorde ett par barnböcker. Numera bor hon i Hørsholm i Danmark.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Christine H Visa inlägg
              Vilken trevlig upptäckt! Jag har sett liknande motiv med ett kärlekspar av Doller i form av en målning, så det känns inte främmande.

              Jag gjorde en kort intervju med Mette Doller på telefon för ett antal år sedan. Det var i samband med ett liknande fynd som detta, fast den gången handlade det om en vas som en man frågade om på Antikprat. På den tiden hade Antik & Auktion en vinjett som hette Mitt bästa fynd och det var meningen att den vasen skulle visas där. Tyvärr togs vinjetten bort, och artikeln blev aldrig publicerad. Men här är en snutt av den i alla fall som kanske kan vara intressant:

              Danska konstnären Mette Doller (född 1925) kom till Andersson & Johansson 1953 och stannade i två och ett halvt år. Hon utvecklade dekorverkstaden med sex kvinnliga målare. Resultatet blev en serie ljusa hushållsfajanser och prydnadsgods i typisk 50-talsstil med frihandsmålade grafiska mönster i kontrasterande färger. De fick jazziga namn som ”Zig-Zag” och ”Treklang”. Men Doller gjorde också ett ateljégods med etnografiskt inspirerat figurmåleri, vilket visades i Lund omkring 1956. Själv tror hon att Marcus Lindholms vas kan komma från denna utställning.
              Mette Doller (som återtagit sitt flicknamn Nyborg) har haft verkstad i Svaneke på Bornholm tillsammans med sin make, målaren Jens Doller, och därefter en tid varit verksam på Österlen. På 1980-talet arbetade hon med ikonmåleri och gjorde ett par barnböcker. Numera bor hon i Hørsholm i Danmark.
              Tack Christine, kul att läsa Är det du som jobbar på Höganäs museum som jag messade lite med på Facebook?
              Om det är det så skrev du också att du sett någon självporträtt där hon hade "målat" sig själv ihop med sin make.
              Det hade ju varit skoj att få veta om det här också kanske var ett självporträtt . Inte för att det spelar någon större roll, men ju mer man får veta desto roligare är det ju .
              Undrar om det går att få kontakt med henne per mail, då hon tydligen lever och fortfarande verkar inom konsten.
              Då hade man kunnat fråga lite runt den och kanske fått svar .

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
                Tack Christine, kul att läsa Är det du som jobbar på Höganäs museum som jag messade lite med på Facebook?
                Om det är det så skrev du också att du sett någon självporträtt där hon hade "målat" sig själv ihop med sin make.
                Det hade ju varit skoj att få veta om det här också kanske var ett självporträtt. Inte för att det spelar någon större roll, men ju mer man får veta desto roligare är det ju .
                Undrar om det går att få kontakt med henne per mail, då hon tydligen lever och fortfarande verkar inom konsten.
                Då hade man kunnat fråga lite runt den och kanske fått svar .
                Kan tillägga att detta är mitt bästa fynd, jag är jätteglad i den

                Comment


                • #68
                  Vilken rolig diskussionstråd det blev!

                  En riktigt vackert kärlekspar, med en blå glasyr som förhöjer intrycket.
                  Mette Doller är mer erkänd och uppskattad i Danmark, och trots att skulpturen är framställd i Höganäs, så kan den nå en auktionsprisnivå, en bra bit över en svensk sådan.
                  Gratulerar till denna upptäckt, Sloffe!

                  Comment


                  • #69
                    Tack Gideon och även tack du som löste stämpelgåtan på den andra figuren .
                    Ja det blev en jätterolig tråd och så kul att forska/luska och lära sig nytt.
                    Kan också tänka mig att den skulle gå dyrare i Danmark, kanske ännu mer den dagen hon går bort. Då brukar väl priserna på deras verk gå upp.
                    Men mest är jag ju så klart glad över att det blev jag som ropade in denna skulptur.
                    Den kommer få stå här på hedersplatsen

                    Comment

                    Working...
                    X