Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pinnstol edsbyn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pinnstol edsbyn

    Farsgubben räddade denna stol på en tipp ca 40 år sedan..några grabbar var på tippen och sköt måsar med hagelbössa..tyvärr lyckades dom att sjuta en salva under stolen, innan farsan tog den. Har legat sedan dess i källarföråd, full med färg, och allmänt sliten.,så jag fråga farsan om jag kunde få stolen..sagt och gjort..försöker nu restaurera den till hyffsat orginal skick..salvan innunder med hagel är inte mycket att göra åt..lite historik det med..
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå...
    Skottskadad, där ligger ju charmen och början på berättelsen. Härligt med personer som tar sig tid att bevara och renovera.
    Stolen ser ut vara svarvad och snidad i lövrä, kanske björk. Då skulle jag bara bona med vax, inte kladda på ny färg.
    Tack för titten... so long...

    Comment


    • #3
      Hej hej

      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå...
      Skottskadad, där ligger ju charmen och början på berättelsen. Härligt med personer som tar sig tid att bevara och renovera.
      Stolen ser ut vara svarvad och snidad i lövrä, kanske björk. Då skulle jag bara bona med vax, inte kladda på ny färg.
      Tack för titten... so long...
      Tror jag klarlackar den, som den var, det blir nog snyggt

      Comment


      • #4
        Hallå,
        Självklart... so long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Harrzon Visa inlägg
          Farsgubben räddade denna stol på en tipp ca 40 år sedan..några grabbar var på tippen och sköt måsar med hagelbössa..tyvärr lyckades dom att sjuta en salva under stolen, innan farsan tog den. Har legat sedan dess i källarföråd, full med färg, och allmänt sliten.,så jag fråga farsan om jag kunde få stolen..sagt och gjort..försöker nu restaurera den till hyffsat orginal skick..salvan innunder med hagel är inte mycket att göra åt..lite historik det med..
          Hej Harrzon.
          Jag har 5 stycken sådana här stolar, har du någon aning vilka år de tillverkades av Edsbyverken?

          Comment


          • #6
            Vinett Pinnstol Edsbyverken

            Ursprungligen postat av Östhen Visa inlägg
            Hej Harrzon.
            Jag har 5 stycken sådana här stolar, har du någon aning vilka år de tillverkades av Edsbyverken?
            Click image for larger version

Name:	STOL.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	565360

            Nu vet jag att stolen heter Vinett men när tillverkades de. Före Fanett ? Är det Björk?

            Comment


            • #7
              Inte Vinett

              Hej. Stolarna är inte av modellen Vinett, som kom i produktion cirka 1960. Vinett formgavs av Lennart Karlstorp, som var produktionschef på Edsbyverken och som även formgav den allra första Fanett, innan Tapiovaara tog över formgivningen.
              Era stolar är äldre, från 40-talet. De hade modellbeteckningen "Windsorstol nr 73". Formgivaren är okänd, förmodligen någon på fabriken, kanske Karlstorp.

              Comment

              Working...
              X