Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Coca-Colaflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre Coca-Colaflaska

    Hej. Hittade några äldre coca-colaflaskor.
    Två som det står 63 i botten på. Antar att de är från 1963 då.

    Men den här står det H och en liten 4 i botten. Någon som vet hur gammal den kan vara?

    Click image for larger version

Name:	COCA COLA VARUM.jpg
Views:	1
Size:	117,1 KB
ID:	667377
    Click image for larger version

Name:	Botten Coca Cola.jpg
Views:	1
Size:	106,0 KB
ID:	667376

  • #2
    1953 och 1954 såg de ut så här, 1955 började man skriva Reg före varumärke. Verkar vara extremt dålig relief på din flaska, brukar synas tre stjärnor runt H (Hammar) och årtal under. 4:an skulle kunna tyda på 54 men kan även vara arbetslag eller något annat.

    Comment


    • #4
      Här finns också lite info på nr 39 http://precisensan.com/antikforum/sh...r-och-nu/page4

      Comment


      • #5
        Lite tråkigt när frågeställarna inte visar minsta tecken på tacksamhet över hjälpen,
        ett enkelt tack vore kanske på sin plats, eller är det ingen hemma?

        Comment


        • #6
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Lite tråkigt när frågeställarna inte visar minsta tecken på tacksamhet över hjälpen,
          ett enkelt tack vore kanske på sin plats, eller är det ingen hemma?
          Det är ingen hemma.

          Är inte så aktiv på det här forumet men jag är jättetacksam för att ni finns och delar med er av er expertis. Det är roligt att få reda på fakta om gamla ting.

          Som en bonus kommer bilder på en flaska från 66, där texten inte längre är gjord i glas.

          Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-12-11 kl. 09.43.50.jpg
Views:	1
Size:	11,1 KB
ID:	556654

          Click image for larger version

Name:	slaksa.jpg
Views:	1
Size:	4,3 KB
ID:	556655
          Last edited by Draug; 2014-12-11, 10:49.

          Comment


          • #7
            1 liter Coca-Cola - Coke

            Pengar tillbaka flaska som väger 915 g och fylld var det nästan 2 kg! Både namnet och flaskan är registrerat varumärke och i glaset märkt med (-)? 2074. Den har en vit ring längst ner som är "skavsår", så den har väl gett pengar tillbaka många gånger
            Bifogade filer

            Comment


            • #8
              Troligen formnummer 20 tillverkad 74. Ingen glasbruksmärkning?

              Comment


              • #9
                Tack för ditt svar Legion!
                Nej, jag hittar inte något märke men på den här länken kanske det finns ledtrådar eller svar .......? eller i alla fall danska Iaöhttp://www.cokebottles.de/cdk.htm

                Comment


                • #10
                  Ja då blev det lättare (-) är ett H och betyder Holmegaard.

                  Comment


                  • #11
                    Även norska Moss har gjort CC 1 l för den svenska marknaden.

                    Men det är en sak jag inte blir klok på. Har sett i tidningsannonser om att nu är den här, dvs. 1 liters CC-flaskor, och dessa annonser har varit från 1973. Jag har dock CC 1 l från 1971. En skillnad är att det på 1971:an står 1 LITER på halsen, sedan stod det ju 1 LITER pengar tillbaka flaska.

                    Comment


                    • #12
                      Coca-Cola Reg varemærke. Och botten har i glaset: "Flasken er reg varem" och därunder ett krönt H och sedan Net 0,19 l och 7 60. Bör väl vara en dansk Holmegaard eller....?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #13
                        Ja, Holmegaard är det och flaskan bör vara från 1960.
                        Här är en bild på en svensk CC-flaska från senare tid, med volymen 25 cl innan det ökades till 33 cl i början av 90-talet. Detta handlar om returflaskor, Coca Cola i Sverige har ju sedan några år övergått till engångsflaskor...
                        Detta exemplar är tillverkat 1993 men av vilket glasbruk? Ett H brukar vara Hammar, men det lades ju ner 1992. Ett "runt" H hade inneburit Holmegaard. Det står PLM på den motsatta sidan.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #14
                          Inte mycket att bråka om Men här är en CC-flaska som anger 200 ml. De små jag sett anger 190 ml eller 19 cl. Och jag kan inte tyda ursprunget. Stämpeln med diagonala streck - och BB tyder väl på "Best Before"? Alltså tidigt 2000-tal?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #15
                            Vad gör jag? Ingen pant och ingen retur. Och "får ej fyllas på nytt" "Flaskan är Reg. Varumärke" och Plm med L ovanför så det är väl Limmared.
                            12 och 65 finns också i botten. Kan den vara från dec 1965?
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X