Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Coca-Colaflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kul flaska som borde vara ovanlig idag. 12 är formnumret och 65 är årtalet. L:et förbryllar då jag inte kände till att det gjordes Cola-flaskor även i limmared. Trodde Surte var ensamma om tillverkning. Det var väl nåt med Surte och designen av flaskan

    Comment


    • #17
      Tack Legion! Här en lite tydligare bild (men fortfarande bottenbild från mig ).
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jag har också några CC-flaskor från Limmared, även de av engångsmodell. Annars var väl Hammar oftast tillverkare av flaskorna. Har några CC från Surte från mitten av 60-talet.

        Fick förresten tag på CC 1 liters från 1984 nyligen; finns det nyare?
        Last edited by Per; 2019-12-12, 23:54.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av bosse t Visa inlägg
          1953 och 1954 såg de ut så här, 1955 började man skriva Reg före varumärke.
          Vidimeras med dessa bilder, 54-an hittades igår och 53-an fanns sedan tidigare. Fr.o.m. 1955 fanns alltså Reg. på
          både bröstet och under botten där det stod Flaskan är reg. varumärke (se bild på 59-års flaska).
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2020-02-29, 13:25.

          Comment


          • #20
            I CC Handbok av Bill Bateman och Randy Schaeffer kan man läsa och se på bilder. T ex att den ljusgröna färgen på glaset först kallades "tyskt grön" och sedan "Georgiagrön" och att den typiska flaskan kallas "hobbleshirt" (lång smal kjol) efter dåtidens mode i USA. Och så lite om burkar.
            Jag passar på att visa en rak CC-flaska med anledning av 100 årsjub. och där anges innehållet vara 296 ml - noga minsann!
            I boken anges dock inte något om Alexander Samuelson eller Earl R Dean https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexander_Samuelson
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Apropå mitt inlägg 2017-08-08: förklaringen kan vara så enkel att 1 liters CC-flaskan från 1971 var en engångsflaska och att den två år senare blev returflaska och därmed tillkom texten på halsen "PENGAR TILLBAKA FLASKA" :-)

              Comment

              Working...
              X