Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Äldre Coca-Colaflaska

Även norska Moss har gjort CC 1 l för den svenska marknaden.

Men det är en sak jag inte blir klok på. Har sett i tidningsannonser om att nu är den här, dvs. 1 liters CC-flaskor, och dessa annonser har varit från 1973. Jag har dock CC 1 l från 1971. En skillnad är att det på 1971:an står 1 LITER på halsen, sedan stod det ju 1 LITER pengar tillbaka flaska.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Coca-Cola Reg varemærke. Och botten har i glaset: "Flasken er reg varem" och därunder ett krönt H och sedan Net 0,19 l och 7 60. Bör väl vara en dansk Holmegaard eller....?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ja, Holmegaard är det och flaskan bör vara från 1960.
    Här är en bild på en svensk CC-flaska från senare tid, med volymen 25 cl innan det ökades till 33 cl i början av 90-talet. Detta handlar om returflaskor, Coca Cola i Sverige har ju sedan några år övergått till engångsflaskor...
    Detta exemplar är tillverkat 1993 men av vilket glasbruk? Ett H brukar vara Hammar, men det lades ju ner 1992. Ett "runt" H hade inneburit Holmegaard. Det står PLM på den motsatta sidan.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inte mycket att bråka om Men här är en CC-flaska som anger 200 ml. De små jag sett anger 190 ml eller 19 cl. Och jag kan inte tyda ursprunget. Stämpeln med diagonala streck - och BB tyder väl på "Best Before"? Alltså tidigt 2000-tal?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •