Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Femarmad ljusstake i trä för levande ljus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Femarmad ljusstake i trä för levande ljus

    Det känns snudd på pinsamt att fråga, men av någon anledning gillar jag denna ljusstake, som förmodligen är ett alster från någons träslöjdslektioner...
    Fingrade på den på en loppis för ett par veckor sedan och när den stod kvar idag så förbarmade jag mig över den. Jag VET att jag har sett en i samma modell för några år sedan, när jag googlade adventsljusstakar. Nu hittar jag ingenting. Är det någon som har koll? Min knallröda är tänkt att hamna i den där projektlådan som jag har, d.v.s. tanken är att färgen skall väck och att den skall filas till lite så att den inte är så ojämn. Kanske få ny färg, ja, vad vet jag...någon gång framöver
    Som sagt, det är själva ljusstaksmodellen jag söker bilder på eller kanske någon slags information. Min tjusiga är för ljus, typ tomteljus.

    Click image for larger version

Name:	Trä.jpg
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	667345

  • #2
    Grattis till en stilig och attraktiv geometrisk kandelaber (kandelaber får man väl lov att säga) som tydligt talar funkisens formspråk, fast dessa kan vara tillverkade långt senare än 30-talet och vara av typen: "ära vare Gud i höjden, den här har jag gjort i slöjden". I alla fall en tidlös funkismodell som kan uppträda i lite enkla skepnad som din, eller väldigt nogsamt tillverkade och med dekormåleri i tidstypisk stil. De är inte alltför vanliga men man ser dem då och då.

    Comment


    • #3
      Tack, ja, modellen är väldigt tilltalande
      Hittade en bild igår på en som, istället för trianglarna som mina ljus skall sitta i, hade något som mer liknade skorstenar i modellen. Nu hittar jag den naturligtvis inte. Är det någon som hittar bilder på liknande ljusstakar, så får ni gärna länka.

      Comment

      Working...
      X