Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Telegramkalender 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Härlig seglats...

    Hallå där,
    Den här skutan ligger 6:a på tio-i-topplistan med 7.7 miljoner gratulationer, noterat 1963. Härlig bild, fylld av romantik
    och förhoppningar. Här en annan bild av samma artist till musik av en sann sjöman och älskad kvinnokarl.
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Lucka 23

      Robert Högfeldt har precis som Bertil Almqvist, Astrid Lindgren m fl blivit ifrågasatt för en del bilder och uttryck. Men det här telegrammet som sändes från Göteborg för snart 75 år sedan = Lx 23 = har både humor och uttrycksfullhet. En orkester på minst nio man och två bärare av ett fång rosor.
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Nu ska vi gissa....

        Hallå,
        Visst är det kul med luckor. Dagens tycker jag om och det gjorde ca tre miljoner gratulanter också. Humor, charm
        och skicklig hand. Men vad det för varelser som spelar upp? Svar:

        So long...

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå,
          Visst är det kul med luckor. Dagens tycker jag om och det gjorde ca tre miljoner gratulanter också. Humor, charm
          och skicklig hand. Men vad det för varelser som spelar upp? Svar:

          So long...
          Oavsett att Robert Högfeldt blivit ifrågasatt med vissa av sina målningar så tillhör han en av mina stora favoriter. Einar Norelius (Bland tomtar och troll) är en annan i samma genre.
          Här ett God Jul-kort av Högfeldt.
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #80
            Lucka 24

            Det får bli något sakralt idag med fyra kyrkfönster = Lx 38 = av Gunlög Engberg.

            Men eftersom det är sista luckan i årets kalender, så visar jag också Televerkets sista telegram = Lx 96 = Telekram av Lennart Linjer. (Känd teckningslärare i Varberg och på en husvägg i centrala Varberg finns motivet som ett frimärke - Ge SVERIGE 1 KRam.)
            En Telekram skickar jag till er alla och önskar EN GOD JUL!
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Det får bli något sakralt idag med fyra kyrkfönster = Lx 38 = av Gunlög Engberg.

              Men eftersom det är sista luckan i årets kalender, så visar jag också Televerkets sista telegram = Lx 96 = Telekram av Lennart Linjer. (Känd teckningslärare i Varberg och på en husvägg i centrala Varberg finns motivet som ett frimärke - Ge SVERIGE 1 KRam.)
              En Telekram skickar jag till er alla och önskar EN GOD JUL!
              Tack Lars för den fina telegramrapsodin och även ett tack till Kimmen för alla "expertinlägg".
              Och God Jul!
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #82
                Hållå:
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Om man vill läsa lite mer om telegramblanketter så finns här en sida.


                  God fortsättning på helgen
                  DG

                  Comment


                  • #84
                    Tack för alla inlägg och kommentarer och tack för drygt hundra "tittare" varje dag!
                    Det där med telegram var ju ett fenomen under 1900-talet. Många telegram är slängda men åtskilliga finns bevarade och är väl någon form av folklig kulturskatt. Själva blanketterna finns ju dokumenterade men texten är många gånger unik. Ibland behövdes dock hjälp. Här ett litet häfte från 1946 och Birgins Förlag med telegramförslag vid livets alla skeden.

                    Idag är ju egna barn vanligen med vid föräldrarnas bröllop. Men det var en tid då man skyndsamt fick ställa till med bröllop för att barnet inte skulle vara med.......
                    Bröllopstelegram med illa dolda anspeglingar på att barn var på gång kunde låta så här:
                    "Inte vi tror att det brådskar
                    men kalla honom för Oskar"
                    eller
                    "Ända mot ända kan ingenting hända
                    men Pelle den filuren har vänt på figuren"

                    "Fyrkanten" är det Stockholmsslang för Kungl Slottet??
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #85
                      Jag förlänger en gammal telegramtråd med två skottårstelegram från 1920-talet. Det är eller var ju bara på skottåren som kvinnor får fria! Det var Nils "Rimpan" Ringström (1880-1952) som ritade och skrev rimmade verser. Det fanns också särskilda kuvert för skottårstelegrammen.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X