Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kul mojäng - docksäng?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul mojäng - docksäng?

    Nu har vi hunnit använda denna som:

    - docksäng
    - brödkorg
    - servettkorg

    Men vad är det egentligen?
    Någon som vet?
    Bifogade filer
    Last edited by drömmaren; 2014-11-21, 11:09.

  • #2
    En sak från lövsågningsepoken, då avancerad lövsågning var en modehobby bland den bildade medelklassen och överklassen. Har ingen riktig kläm på tiden för denna - mer eller mindre - folkrörelse. Tror dock att detta grasserade som värst under mellankrigstiden med långa in och utfasningar.

    Jag gissar det är en anordning för förvaring eller servering av frukt eller fikabröd, men man får passa sig så att inte lillasyrran snor den till sin docka.

    (bjussa gärna på uppgifter om mått när du ställer frågor)

    Comment


    • #3
      Vad den var avsedd att användas till vet jag inte. Men nog har den mönster och formspråk som liknar nationalromantik med slingor och krusiduller som vikingamönster..... Och då är vi väl i slutet av 1800-talet eller fram till 1914??
      De spikhuvuden som syns verkar vara av mässing om det kan vara någon ledtråd.

      Comment


      • #4
        Kärleksgåva..

        Hallå,
        Kanske nyvaken, men nog är det en liten säng för förstfödda barnet. Fornnordiskg stil. So long...

        Comment


        • #5
          Tack för era eminenta svar, kunskaper och gissningar! Kom gärna med flera!

          Måtten är ca 30x20x30 cm

          Dvs liggytan ungefär stor som ett A4-papper och höjden som ett stående A4 på ett ungefär.

          Det stämmer att de små spikarna är i mässing.

          Insidan laserad med en djupt vinröd färg, och sedan är precis alla sidor fernissade. (Alternativt har de använt pigmenterad fernissa på insidan istället för att lasera först.)

          En sak som jag tycker är lite lustig är att man inte brytt sig om att sudda bort blyerts-sträcken på gavlarna innan man lagt fernissan. Efter att ha lagt så mycket möda på strukturen/mönstret menar jag.

          Är det någon som vet hur man gjort mönstret? Kan det vara kompakterat med punsar? Eller är det hugget med små mejslar?

          Comment

          Working...
          X