Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Soffa med sniderier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Soffa med sniderier

    Föll för denna lilla soffa på loppis. Jag kunde tyvärr inte köpa den, för den hade nog blivit lite besvärlig att få med på bussen, men jag tyckte att särskilt sniderierna längst upp var spännande. En luta och en flöjt bland annat, lite udda. Nyfiken på vad man kan säga om ålder, stil, ursprung?

    Click image for larger version

Name:	20141114_160218.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	667197
    Click image for larger version

Name:	20141114_160224.jpg
Views:	1
Size:	98,1 KB
ID:	667198
    Last edited by ReginaNoctis; 2014-11-17, 20:09.

  • #2
    Stilen är Napoleon III:s fruga-klassicism, som via en världsutställning i Paris i början av 1870-talet görs populär bl a genom att Nappe III:s fru gillade stilen. Här i Sverige kallas stilen Ny-Gustaviansk. Stilen lever tillsammans med de andra ny- och blandstilarna på ett sluttande plan under 1800-talets sista decennier. Den finns emellertid kvar bl a i form av butiksinredningar - (alla Stockholms-Hatt-i-fnattar minns Boedeckers (stavning?) hattaffär på Fredsgatan), samt ett alternativ för det überklasse, som tillverkas inte minst av NK:S verkstad i Nyköping. Så småningom sopas resterna av denna 1870-talsklassicism upp av 20-talsklassicismen.

    Var och när den avbildade soffan är tillverkad vet jag däremot icke - fast jag gissar den kan vara från tiden före sekelskiftet 1900.
    Last edited by HgF; 2014-11-17, 23:56.

    Comment

    Working...
    X