Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gammal eller ny lommeflaska?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: gammal eller ny lommeflaska?

    Hej alla kunniga...är ganska dålig på glas o bilderna är inte heller nåt vidare..suck..en enkel fråga bara...kom över den här pluntan/lommeflaskan o undrar nu..är den gammal eller av nyare datum? Korken gör mig fundersam..tacksam om ni orkar svara...Click image for larger version

Name:	010_1_3.jpg
Views:	1
Size:	146,7 KB
ID:	667067Click image for larger version

Name:	009_1_6.jpg
Views:	1
Size:	116,5 KB
ID:	667068

  • #2
    Hallå,
    Kunnig, Icke sa Nicke. Men nyfiken, har en väldigt snarlik som jag bedömer som ganska gammal.
    Kanske lurad av motsatta sidan. Avvaktar svar från kunniga, det finns rätt många på PES...
    So long...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Jag tycker faktiskt det är svårt att vara kunnig på detta område. Lomflaskor har tillhört glassamlandes ovanligheten, kanske till och med sällsyntheten, så långt jag kan överblicka bakåt, ex under 60- och 70-talen. De var dyra på samlarmarknaden på den tiden - uppåt 500 kr och mer kunde de kosta och betraktades som verkliga troféer på samlarförbundet Nordstjärnans möten i Gamla stan på 70-talet.

      Så hände någonting. På en av de sista Stadsauktionerna på SAV i Gallerian, så där runt 2001 tror jag det var - såldes en hel auktionsback med lomflaskor. Det var stora och små i blått och klarglas, flera av lika fason, alla uppenbart nya, oslitna, obegagnade, inga kvarlämnade droppar dryck fasttorkat i bottnarna, minns inte motiven.

      Jag har nu tre tomflaskor i min pluntasamling. Alla köpta på Tradden under det senaste året (14). Alla är stora. En är blå, jaktmotiv. En är Oskar II fast med den andra varianten av Gbg-lejonet på andra sidan. En är udda - polska örnen/riksvapnet och vad som sannolikt är en polsk frihetshjälte på andra sidan. (Varför inte självaste Henryk Bukowski? Nå, en militär är det, möjligen hör flaskans motiv hemma i samma polska frihetskamp som fick H Bukowski att fly till Sverige). Ingen var sliten på undersidan vid ankomst, Oskar II är i något mer gröntonad glasmassa än den andra.

      Comment


      • #4
        Snappis flaska var lite märklig med regalin driven med sax, har inte jag sett från Sverige, samlarna får svara på det,
        kanske blåst på 1900 talet och så tog dom fram en regalinsax och drev halsen, det blir ???

        Oskar den andre- flaskan hade ju Limmared kvar sin form, jag blåste några flaskor i den, det var väl andra ½an på 1800,
        din ser så klar ut i färgen, jag vet att Limmared lånade ut formen till Småland för något jubileum eller något, då skulle dom blåsa upp ett antal sådana flaskor, den har svensk hals, det kallades att man blåste på strå,(varför strå undrar nog flera) när flaskan var färdigblåst i formen drog man pipan uppåt ca 20cm då bildades det ett (strå) av den överflödiga glasmassan mellan pipan och formen.

        Spara texten det var jobbigt att skriva ha ha! Jag kan tillägga att jag signerade dom flaskorna jag blåste!
        Hirvi
        Last edited by Hirvi; 2014-11-03, 19:46.
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Redan nu kan man fastslå att det måste finnas minst tre olika formar för Oskar II flaskor i denna storlek. Lejonet på Snappis flaska håller i en yxa och står mot en rent vertikalt randad bakgrund. Kimmens lejon saknar yxa och står mot diagonal bakgrund. Mitt lejon (som inte syns eftersom jag har förlorat bildförmågan) är mindre , saknar yxa och är inte så stegrat som de övriga ovan. Bakgrund vågiga diagonaler.
          Tack Hirvi för bekräftelsen på att dessa flaskor har tillverkats i modern tid.

          Jag har använt min polack på flera picknickar och den börjar bli lite repig på undersidan.

          Comment


          • #6
            Blåst igen....

            Hallå Hirvi och HgF,
            Intressant att läsa om regaliner och saxar av någon som provat på och min slutsats är att Oscar II var seglivad.
            Spännande också att ta del av marknadshistorien med polska anor som går att spåra till B:s.
            Två olika infallsvinklar, tack för båda...
            So Long...

            PS. Ingen av mina lommeflaskor har synbart slitage i botten. Möjligen därför dom förvarades i fickan eller sannolikt
            för att dom inte från tiden.

            Comment


            • #7
              Tack för svaret..ska jag väl tyda som att det är en flaska av nyare modell?? Proppen är i både glas o kork med en glasstav som liksom går ner i flaskan--sitter hårt så jag vågar inte lossa den...skickar med bild på baksidan ock...Click image for larger version

Name:	001_1_20.jpg
Views:	1
Size:	110,8 KB
ID:	556367

              Comment


              • #8
                Korken är nog ett hemmabygge, flaskan med puntelmärke i botten och grönaktig glasmassa talar ju för att det är ingen nygjord flaska, halsen förbryllar mig, ser ju ut som det skulle suttit en patentkork på den, kanske någon annan vet om någon annan flasktyp har den regalinen.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Här är två "Oskars" -pluntor. Till synes lika men det är inte bara färgen som skiljer - dock är väl båda "nygamla". Den blå har inga referenser och botten är "skrovlig". Den i klarglas har både etikett från Boda och en vidhängande lapp med info om att den även gjordes i Kosta. Den i klarglas har slipad botten och även en etikett att den en gång såldes av Martina Nanne Glas & Porslinsaffär i Halmstad.
                  Den blå är 19 cm hög och har rak hals och den i klarglas är 17,5 cm hög och har en liten fals runt öppningen. Den blå väger 310 g och den i klarglas väger 305 g.
                  Och nu passar väl Heja Blåvitt......... https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=heja+bl%C3%A5vitt
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2016-09-08, 10:52.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har för mig att gamla och nya jämförts tidigare här. De nyare skall vara betydligt tyngre än de äldre och tillverkade i tjockare glasmassa. Men kanske finns det variationer.

                    Comment


                    • #11
                      Det här är första gången jag ser att man öppet - in situ - redovisar en nytillverkning (Bodaflaskan ovan). Min åsikt är att de flesta lomflaskor som snurrar på marknaden i nutid är nytillverkade. Jag gissar att det finns flera gamla formar bevarade. Jag har nu fyra lomflaskor - en liten "stjärna/hjärta" - har tillkommit sedan senast.

                      En av mina i klarglas är helt identisk med Bodaflaskan ovan, fast botten på min är inte planslipad. (H: 17,3. Vikt: 285 gr. Färg: svagt buteljgrön.)
                      Last edited by HgF; 2016-09-08, 09:05.

                      Comment


                      • #12
                        Bergdala blåste på 70-talet dessa OII-pluntor åt Limmareds glasbruk i en orginalform att användas som gåvor. De gjordes i blått och vitt glas.
                        Denna formen samt en mindre, hjärta/stjärna har återigen nytillverkats för nåt år sen, denna gången i Limmared, på glasets hus. Formarna finns nu på museet igen.

                        Comment


                        • #13
                          Här http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=lommeflaska finns en länk till en äldre tråd.

                          Har själv två Click image for larger version

Name:	Lommeflaskor.jpg
Views:	1
Size:	92,4 KB
ID:	563442. Vikt på den vänstra med norskt riksvapen uppåt och druvklase nedåt 288 gram, den högra med Oscar II uppåt och norskt riksvapen nedåt 189 gram.

                          Jag tror faktiskt att en betydande del av de ute på marknaden är riktiga. Men dels har ju intresset gått ned som för koppar, mässing, pyro, höganäs saltglaserat och en massa annat som var inne då, när de gamla samlarna går bort utan att nya tillkommit mättas marknaden. Och då tror jag också att det förekommer nyproduktion som är svår att skilja från de gamla flaskorna mattat av intresset för dem.

                          Men det vore ju intressant om vi kunde klarlägga om det finns metoder att skilja de nya från de gamla. Antar att inte alla formar använts i nyproduktion.

                          Comment


                          • #14
                            Det är väl unionsvapnet på pluntorna?
                            Själv tror jag de flesta av dessa man ser, speciellt OII-pluntan är kopior då uppenbarligen flera bruk tillverkat kopior på senare tid.

                            Comment


                            • #15
                              Köpte en ny för några dagar sedan. Uppenbart sliten men jag är tveksam om det har någon betydelse. Uppenbart tyngre än de andra med 374 gram men vet inte vad det betyder. Små detaljer skiljer både från de nya från boda och den som visades i början av tråden.Click image for larger version

Name:	20180717_125639.jpg
Views:	1
Size:	92,6 KB
ID:	568849Click image for larger version

Name:	20180717_125538.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	568850Click image for larger version

Name:	20180717_125527.jpg
Views:	1
Size:	78,8 KB
ID:	568851

                              Comment

                              Working...
                              X