Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre spegel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre spegel

    Click image for larger version

Name:	20141025_152712.jpg
Views:	1
Size:	156,5 KB
ID:	667002Click image for larger version

Name:	20141025_152638.jpg
Views:	1
Size:	148,8 KB
ID:	667003

    Köpte denna spegel på auktion och vill gärna veta mer om den. Någon som vet? Den har en etikett på baksidan och jag tror att det kan vara ett W i mitten. Tacksam för info!

  • #2
    Du har resterna av vad man brukar kalla en glasmästarspegel, detta av dekoren runt ramen som brukar bestå av färgade glasbitar, varav flertalet nu har ramlar av. Trevlig liten sak trots skadorna. Har för mig att det brukar gå att fixa till dessa spegelramar. Tiden är förslagsvis strax före 1800-talets mitt. Dekoren i relief är av pastellage.

    Etiketten kan vara en hallstämpel. MEN jag tycker att DU ska lusläsa vad som finns kvar av bokstäver på etiketten och redovisa detta - bokstav för bokstav här i klartext. Jag tycker att detta är den rimliga vägen att gå istället för den filtrering av materialet som oundvikligen drabbar varje bildskärmsbild.

    Comment


    • #3
      Hallå,
      Helt i min smak, grattis. Det är som HgF säger ett glasmästararbete och naturligtvis fejk. Man målade/imiterade olika dyrbara träslag genom att kladda på undersidan av glasbitarna. Tycker du bör återställa fusket. Där ligger charmen.

      Vad gäller övriga ramen är det svårt att att avgöra om ornamenten är skurna eller bara gjutna och påklistrade. Om ramen hade bladguld eller en tinktur? Spegelglaset ser ut att vara frän tiden.

      Mitt råd är att titta in till en konservator och försiktigt undra vad en renovering kan kosta.
      So long..

      Comment

      Working...
      X