Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trevlig plåt- ”unika” – men till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Trevlig plåt- ”unika” – men till vad?

    Den här trevligt rutiga plåtlådan innehåller som ett litet ”bakplåtsställ” med brickor i plast.
    Lådan / boxen är, som sagt, i plåt med läderhandtag och dito stängningsrem. Måtten är 27,5 x 20 x 14 och de små brickorna är 26 x 12 och ca 1 cm höga vid kanterna.
    Är det någon som vet vad den skall / är tänkt att användas till? Är tacksam för svar i så fall.
    Jag är själv nyfiken på dess användning men mest för att jag skall sälja den för en väns räkning. Hon vet inte heller vad det kan vara. Den fanns i dödsboet efter hennes nyligen avlidne far.
    Bifogade filer

  • #2
    Smörgåslåda

    Comment


    • #3
      En sådan låda känner jag igen från min barndom. När vi skulle på utflykt gjorde min mor finfina smörgåsar som sedan förvarades i lådan. Senare införskaffade hon en kylväska. Jag kommer ihåg att jag inte gillade den nya kylväskan, där packades smörgåsarna in i plast och såg inte alls lika läckra ut som de smörgåsar som hade legat luftigt och fint i plåtlådan. Som barn tänkte man inte på oviktiga saker som kyla och hållbarhet.

      Comment


      • #4
        Tack för klart svar hugo2. Det VAR alltså så enkelt som en smörgåslåda . Det var faktiskt min första tanke men jag trodde, att det var fel. Att lådan var till något annat.
        En fråga, som du kanske inte vill svara på och därmed avslöja din ålder: Men när var din barndom? Dvs vilket årtionde var dylika smörgåslådor populära?

        Comment


        • #5
          Vi hade också en dylik som avvändes vid alla möjliga utflykter, från svamp- och bärplockning till söndagar vid Mälarstranden. Själva konstruktionen av och syftet med lådan inbjöd och frestade till fantasifullt tillverkade mackor. Jag minns lågt flygande Dagobertare eller om man ska säga danska smörrebröd med alla möjliga lustiga pålägg. Jag tror det fanns en receptbok för detta som medföljde. 60-talet var nog storhetstiden för dessa lådor, vår låda försvann i en flytt i slutet av 70-talet då den åkte ned i en inhyrd container.
          Last edited by HgF; 2014-10-21, 23:25.

          Comment


          • #6
            Utflyckt i det gröna..

            Hallon,
            En miniatyr-resväska för utflykter i skog och mark, den var kul att skåda. Det var annat än rygga.
            Formgivning och design är engelsk och mönstret naturligtvis skotskt . Gissar på sent 50-tal. So long...

            Comment


            • #7
              Hej igen!
              Jag är född -62 och gissar att mina minnen av vår plåtlåda (som för övrigt var rödrutig) härrör sig från slutet av 60-talet. Men den kan ju ha haft några år på nacken redan då.

              När jag ändå är "på tråden" så passar jag på att visa en annan plåtlåda för smörgåsar, även den från min barndom. Gissar själv att den är något äldre än den rutiga lådan, men här kan kanske någon snäll PESare hjälpa mig att gissa ålder. Den här prickiga lådan är jag själv så förtjust i så den får faktiskt än i dag följa med på picknick ibland. Den har tre våningar med plats för ett par smörgåsar på varje våning.

              Click image for larger version

Name:	IMG_7642.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	556287Click image for larger version

Name:	IMG_7645.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	556288

              Comment


              • #8
                Nu svarar jag på den första. Modellen 50-tal men jag har varit med om att sälja sådana importerade från Kina i början av 80-talet tillsammans med bastklädda TV-kannor Som nu säljs som 50-60-tal. Jag tror att dom tidiga modellerna hade plåtbrickor och senare plastbrickor men jag kan ha fel.

                Comment


                • #9
                  Den prickiga smörgåslådan fanns nog i fler utföranden.

                  Minns en sådan, från min farmor på 60-talet. Hon har avlidit, men den prickiga plåtlådan lever och används! Såg dock lite annorlunda ut inuti

                  Comment

                  Working...
                  X