Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skåp från 1848

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skåp från 1848

    Har i min ägo ett skåp daterat 1847. Senare bemålat med drickamålning. Invändigt gråmålat. Dateringen är senare påmålad. Svårt att säga vad som är original och inte. min fråga är om man förstör skåpet mer genom att måla om det helt till enfärgat grå. Skåpet i sig självt antagligen inte värt något.
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    puff igen
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

    Comment


    • #3
      Skåpet ser ut att vara från 1800-talets första hälft och går för någon tusenlapp eller två på auktion i det skick det nu är. Underdelen ser lite märklig ut och bör nog ses på plats för att avgöra om den hört till skåpet från början. Vanligen var den här typen av skåp hängskåp eller överdelen till en snedklaffsekretär eller ett större underskåp. Dörrspeglarna kan vara originalmålade och är i så fall väldigt synd att måla över. Jag hade nog hellre än enfärgat försökt att matcha den blå färgen och sparat marmoreringen på krönlisten samt speglarna.

      Comment


      • #4
        Tack för svaret. Skåpet sitter i hop i ett stycke. Inte så noga vad som egentligen är original eller inte. Betalade 600:- för det på en gårdsauktion. tänkte spara spegelmålningen och bara måla över drickamålningen i så fall.
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #5
          Det låter bra, du tappar inga stora kulturvärden med det tilltaget!

          Comment

          Working...
          X