Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekanna vad för material

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kaffekanna vad för material

    Kaffekanna vad för material, den har graveringar från år 1885 och en stämpel i bottnen...är den av vilket material månne ?
    Bifogade filer

  • #2
    Lite suddiga dina bilder, men det oaktat ser det ut som elektrolytiskt försilvrad mässing och förtenning innuti av given orsak. En elektrolytisk försilviring är mycket tunn ca 1-2/1000mm. Som du ser tål försilvringen dåligt en gravering. Stickeln har skurit igenom silveskiktet och träffat basmetallen, som är som sagt mässing. Det lyser gult i graveringen.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Lite suddiga dina bilder, men det oaktat ser det ut som elektrolytiskt försilvrad mässing och förtenning innuti av given orsak. En elektrolytisk försilviring är mycket tunn ca 1-2/1000mm. Som du ser tål försilvringen dåligt en gravering. Stickeln har skurit igenom silveskiktet och träffat basmetallen, som är som sagt mässing. Det lyser gult i graveringen.
      Ja bilderna var inte så bra men tack för denna upplysning hjälper en hel del på traven, tacka tack..

      Comment


      • #4
        Välbekommet, välbekommet. Jag antar att du har en försäljning i tankarna. Tyvärr kan jag berätta dig att en dylik kanna inte har något större ekonomiskt värde om ett värde annat än skrotvärdet överhuvudtaget. Får du ens 20€ skatta dig lycklig, det är tre stop öl utan korv.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Välbekommet, välbekommet. Jag antar att du har en försäljning i tankarna. Tyvärr kan jag berätta dig att en dylik kanna inte har något större ekonomiskt värde om ett värde annat än skrotvärdet överhuvudtaget. Får du ens 20€ skatta dig lycklig, det är tre stop öl utan korv.

          Ja det har funnits intresse redan för denna på facebook, här i Finland har vi ganska många olika loppisar och där finns allehanda intressen...nu möjligen två intresserade och vi får se vad de bjuder ifall att de bjuder, men satte faktiskt värdet att börja på 40 euro som innehåller postning (ca 7,70 ) Men det är alltid lättare att få sålt om man vet något ens om materialet..

          Comment


          • #6
            Skatta dig överlycklig om du får 40€ minus frakt. Kanske du inte märkte men jag befinner mig i samma rike som du;-)))) Lite kostigt att kommunicera via Sverige eller hur?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
              Skatta dig överlycklig om du får 40€ minus frakt. Kanske du inte märkte men jag befinner mig i samma rike som du;-)))) Lite kostigt att kommunicera via Sverige eller hur?
              Näe jag märkte inte det ( 3 nätter bakom så har smått vaknat och druckit morgonkaffe ) men joo t.om samma stad vad skoj ..jo konstigt faktiskt men det här ett bra forum och har sällan blivit utan svar härifrån. Fint soligt väder här var just ute en promenad med hunden

              Comment


              • #8
                För 70 euro gick den där ingick alltså posten i priset, men inte så illa...

                Comment


                • #9
                  Lyckans ost du! Ett utomordentligt resultat för din del, men! Typen som köpte kanna din har ingen aning om vad han köpt. Tyvärr är det väldigt ofta så, att folk verkligen inte riktigt vet vad de köper. I ett annat silverforum påpekas det omvartannat att: If you don't know what you are buying, dont buy and leave...

                  Comment


                  • #10
                    Jag tycker i och för sig inte att 70 euro inkl. frakt är särskilt dyrt för en fin antikvitet! Åldern är ju bra och de var nog inte så billiga vid inköp, trots att det handlar om nysilver. Nysilver i butik är inte så billigt nu heller, skulle man beställa en sådan här med handgravyr och mycket ornament nytillverkad så skulle det nog kosta en bra slant. Att jag sedan inte lyckats sälja snarlika för 50 kr på loppis här i Sverige är en annan sida av myntet...

                    Comment


                    • #11
                      Proffs....

                      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                      Lite suddiga dina bilder, men det oaktat ser det ut som elektrolytiskt försilvrad mässing och förtenning innuti av given orsak. En elektrolytisk försilviring är mycket tunn ca 1-2/1000mm. Som du ser tål försilvringen dåligt en gravering. Stickeln har skurit igenom silveskiktet och träffat basmetallen, som är som sagt mässing. Det lyser gult i graveringen.
                      Hallå,
                      Oavsett kronor och ören sätter jag värde på kunskap. Gissade att kannan var förtennad men avvaktade vise ord. Tack till Qrt
                      kort och gott...so long...

                      Comment


                      • #12
                        Vassågo, vassogå, bra att alla är nöjda. Till Jung Kee ville jag gärna påpeka att kanna inte är gjord av nysilver utan som jag sade av mässing. Att använda ordet "nysilver" för försilvrade föremål är mycket vanligt i Sverige, men missvisande. På riktigt är nysilver är en annan silverlik legering, som består av koppar, nickel och zink. Det finns massor av föremål försilvrade eller inte gjorda av den tillika som av mässing. Tyvärr har de i stort inget större ekonomiskt värde. De är ofta vackra som bruksvara, men det är allt. Därför sade jag att 70€ är ett jättebra pris för kannan.

                        Egentligen är koppar en betydlig dyrbarare metall. Det är konstigt att kopparföremål inte är populära just nu medan folk betalar underligt mycket för "nysilver". Troligen är det namnet "nysilver" som missleder folk att tro, att det är någon form av "bättre/nyare silver. Nysilver har ingeting med silver att göra. Använd sökfunktionen med ordet nysilver eller alpacka, så får du mera info om saken.

                        Comment

                        Working...
                        X