Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era Jordfynd här:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Dunderpumpen Visa inlägg
    Oja det är ju riktigt fina fynd. Är du djupt i marken o gräver?
    Nu vet jag inte om det var till mig du menade.. Men jag svarar ändå!

    Det dära var väl ca. från alldeles under mossa till 15-20cm fanns mer där men det mesta va trasigt eller sönderrostat.
    Även ett bra gäng med skor.

    Comment


    • #17
      Gud va fräckt o hitta en hel penga pung! Måste ha varit en adrenalin att öppna den. Jag gjorde några rätt farcinerande fynd här i veckan. Till vänster är en amerikansk crofts and reeds flaska från chicago tydligen någon slags toalett artikel. Till göger är en flaska med vad jag antar har innehållit någon slags parfym då den har en väldigt liten mynning som omsluts av en koppar topp. I mitten är en mustang Huret hastighetsmätare. I nedre raden har vi först en Briljant som jag inte har någon aning om vad den är gjord av men stor är den (håller tummarna på diamant) och till höger om den är ett hängslespänne och sist har vi en vacker brosch med ett bukett motiv. Click image for larger version

Name:	IMAG0208.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	556291Click image for larger version

Name:	IMAG0209.jpg
Views:	1
Size:	136,5 KB
ID:	556292Click image for larger version

Name:	IMAG0210.jpg
Views:	1
Size:	106,0 KB
ID:	556293

      Comment


      • #18
        Kinesiska mynt

        Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
        Kul! Mynten med fyrkantiga hål gör mig nyfiken, är det kinesiska mynt du har hittat här i norden?
        De kinesiska mynten är funna på Ramlösa Brunns skogsbacke. (Helsingborg)
        För tjugo år sedan var där ett sällskap från Kina och bodde på hotellet.
        Kanske var dessa från det sällskapet som hade förlorat/slängt mynten.
        Värdet är lågt.

        Det samlade värdet av hela samlingen uppskattas till c:a 500.- SEK, inte mer. Jordfynd
        nöjer bara upphittaren...

        Men kanske guldringen, silverringarna och silvermynten skulle inbringa någon tusenlapp...
        Muskötkulorna saknar historiskt värde. Kan vara svenska eller danska.
        (Vi har haft krig här nere på 1600-talet och in på 1700-talet...)

        Roland O
        Last edited by Roland O; 2014-10-31, 00:27.

        Comment


        • #19
          Den berömde kinesen Tom Peng Pung lär ha besökt brunnen under slutet av förra årtusendet.

          Comment


          • #20
            Haha ja det var ju lustigt! Annars är det nog inte så vanligt att det finns kinespengar i den svenska myllan...

            Comment


            • #21
              Hitta lite fler flaskor och sånt från där jag hittade flaskorna ovanför.
              tänkte om någon visste vad det är för ålder på dom och va de va till för ?

              Hur får ni alla som hittar flaskor rent dom invändigt? nått medel i dom eller har ni något smalt som ni kommer ner i flaskorna med?

              Click image for larger version

Name:	20141111_135822.jpg
Views:	1
Size:	127,2 KB
ID:	556424Click image for larger version

Name:	20141111_141707.jpg
Views:	1
Size:	142,2 KB
ID:	556425Click image for larger version

Name:	20141111_141738.jpg
Views:	1
Size:	101,1 KB
ID:	556426Click image for larger version

Name:	20141111_141853.jpg
Views:	1
Size:	93,4 KB
ID:	556427Click image for larger version

Name:	20141111_143505.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	556428

              Comment


              • #22
                Hej puttet! Du har bl a en glaskolv (0,4 liter?) från Schott & Gen. http://digitaltmuseum.se/things/glaskolv/S-VM/VM28790:2

                Comment


                • #23
                  Hej igen puttet! Den vita flaskan har innehållit flytande rakkräm från Parfumerie Hylin. http://digitaltmuseum.se/things/flas...ning%22&pos=14

                  Comment


                  • #24
                    på den första bilden har du en gammal rostig ficklampa

                    Comment


                    • #25
                      Du frågade hur man rengör dom. Själv så använder jag en sån där borste med böjbart skafft som man använder till att rengöra glaskolvar med.

                      Comment

                      Working...
                      X