Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrands modeller [c:a 1870 – 1926]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Rörstrands modeller [c:a 1870 – 1926]

    Rörstrands alla olika modeller, eller i vart fall de allra flesta, från ungefär 1870-tal fram t.o.m. 1920-tal, finns nu i en förteckning på nätet!

    Ni hittar dem under fliken Arkiv på denna webbplats: http://markus.dimdal.se/rörstrand/

    Det rör sig om ett av fabrikens interna modellregister, från det sista halvseklet i Stockholm, som jag har digitaliserat. Totalt 913 sidor. Observera att med modell avses bara själva formen. Många modeller tillverkades sedan med flera olika dekorer, målade & tryckta motiv m.m., vilket inte är medtaget här.

    Min förhoppning är att detta material kan vara till glädje för fler än mig själv. Varsågoda!

    m.v.h.

    / Markus D.



    PS. Ett tips för den som är intresserad av Rörstrands dekorer för bordstallrikar är att de flesta av dem finns dokumenterade i Bengt Nyströms senaste bok.
    Last edited by emde; 2014-09-02, 18:05.
    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

  • #2
    Tack Markus! Vilket arbete! Ett önskemål är att bilderna skulle bli större när man klickar upp dom, sitter med bärbar dator och bilden blir inte större än ett cigpaket och utan zom är det svårt att ta del av informationen

    Mvh
    Bengt N

    Comment


    • #3
      Fantastiskt jobb! Grymt!
      Kanske kan jag åtminstone modellbestämma den gamla Rörstrandskopp jag har i vitrinskåpet nu..

      Comment


      • #4
        Bra jobbat tycker Andres!!!

        Comment


        • #5
          Tackar!

          @nobe: Blir inte bilderna större om du gör webläsarens fönster större? Minus lite ramar och gallerilisten undertill så är det meningen att den s.k. "lightboxen" (den som dyker upp efter att man klickat på en ikonbild för att få upp en större bild) ska skala upp så att den fyller läsarens fönster, upp till maximalt bildens upplösning. De är c:a 1000 pixlar i höjd vilket borde räcka även för en högupplöst laptopskärm. Jag har nu ändrat inställningarna så att det dyker upp en list med knappar ovanför bilden, bl.a. en knapp för att maximera bilden. Den zoomas då in till 100%. Hjälper det?
          Last edited by emde; 2014-09-02, 18:01.
          < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

          Comment


          • #6
            Tack nu funkar det på min dator

            Comment


            • #7
              Nu finns det också en samling tidningsklipp från perioden 1916-1947 upplagda på min Rörstrandssajt.
              < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

              Comment

              Working...
              X