Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpte denna flaska-plunta samt glas. Känner någon igen vilket glasbruk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpte denna flaska-plunta samt glas. Känner någon igen vilket glasbruk?

    Som rubriken säger. Glaset är nog inte så gammalt men är intresserad av pluntan. Lite trevliga blåsor i glaset och gravyr enligt bild.
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    Gustav Adolf på ena sidan och solen på andra brukar ju peka mot
    Kungsholms glasbruk, men håller gravyren verkligen den kvalitén.

    Comment


    • #3
      Glaset är nog svårt att säga nåt om men schatullflaskan är med största sannolikhet tillverkad i Limmared.
      Det finns många exempel på just denna lite naiva gravyren med nordstjärnan på ena sidan och ofta på andra sidan en fågel eller ägarinitialer, har själv 3 st och på museet i Limmared finns ytterligare ett antal. De flesta har Gustav IV Adolfs monogram fast med fyra pluttar istället för IV men det finns även exempel på Carl XIII. På museet finns även flera bägare med denna gravyr.
      Din flaska bör vara gjord runt sekelskiftet 17-1800.
      Här kommer några fler

      Click image for larger version

Name:	Limmared brännvinsflaska ca 1800 nr 2.JPG
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	555548
      Click image for larger version

Name:	Limmared brännvinsflaska Karl XIII.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	555550
      Click image for larger version

Name:	Limmared graverad plunta.jpg
Views:	1
Size:	95,7 KB
ID:	555552
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ok tack för era svar. Vad är rimligt att betala för en sådan flaska? Vill bara veta om jag betalade överpris
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #5
          De brukar kosta alltifrån några hundra till flera tusen för de bästa. Oftast runt 4-500:- vilket egentligen är för billigt enligt min mening, de är ju ända flera hundra år gamla

          Comment


          • #6
            Legion kan ju sitt Limmared så det behöver ingen tvivla på.
            Däremot är det ju lite roligt att Carl Gauffin känd glasslipare
            från Kungsholms glasbruk finns som anställd på Limmared från 1803
            och ett 10-tal år framöver. Han var säkert inte helt främmande för att
            rita (gravera) glas heller.
            Den ornamentala släktskapen med Kungsholmsgravyren (palm-lagerkartuschen,
            nordstjärnan-solen m.m) är ju konstaterad. En annan ritare som varit anställd
            på Kungsholms glasbruk vid mitten på 1700-talet dyker även han upp på
            Limmared. Jag talar om en Johan Wentzel Goba (Gubbe) som finns upptagen
            i mantalslängden för Tranemo socken 1744.

            Comment


            • #7
              Prylsnubben kan en del om Limmared han med
              Kungsholmsglas i allmänhet och även det tidiga glaset från Limmared som är graverat av bla. Goba håller mycket hög nivå, inte alls som dessa relativt slarvigt kasade pluntor från sekelskiftet 17-1800, det är nog nån lokal förmåga som ligger bakom dessa

              Comment


              • #8
                Kan man få ett tydligare bild på glaset som har glömts bort. Spiral i benet , omvikt kant, puntelmärke?

                Comment

                Working...
                X