Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 35

Ämne: Antikrundan spelas in i Karlskrona

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Först tack för uppskattande ord om mitt bildcollage.
    Naturligtvis såg jag programmet, inte utan viss spänning denna gång, eftersom jag ju hade sett en hel del föremål bli TV- filmade. Jag måste säga, att det gav programmet ytterligare en dimension just eftersom jag hade varit på inspelningen hela dagen. Även om jag av förklarliga skäl inte kunde vara överallt och se allt, så mindes jag själva stämningen när jag tittade på TV.

Det enda jag var säker på var, att tenntallrikarna och dito terrin skulle komma med. De var ju onekligen lite speciella, kanske främst med tanke på dess ålder, men även proveniensen är intressant. Ägaren och Knut Knutsson hade en betydligt längre pratstund än vad som visade i programmet, som naturligtvis måste kortas ned. Och denna värdering hörde jag, eftersom det var lättare att stå närmare när inspelningen gjordes utomhus. Vad som inte framgick var, att ägaren har sex tallrikar av de han visade men hade bara tagit med sig en. Jag tror inte heller det framgick vem ägaren är. Det är greve Hans G Wachtmeister och det förklarar mycket att servisen är i hans ägo. Det är ju som alla historiekunniga vet en gammal adlig släkt, som stått kungahuset nära under många, många år. En av den nuvarande grevens anfäder var generalamiralen Wachtmeister, som var kung Karl XI behjälplig när Karlskrona anlades som stad.

Det gröna stora skåpet TV- filmades men jag stod inte tillräckligt nära för att höra vare sig ursprung eller värdering. Som jag skrev till fotona, fick man inte vara alltför nära och fotografera just TV- inspelningarna. Därmed var man oftast även utom ordentligt hörhåll.
    Även byrån med överskåp. Som står till vänster om det gröna skåpet, TV- filmades. Samma sak med det, för min del. Liksom de båda klockorna, som jag visserligen fick en dålig bild på, men inte hörde så mycket om. De kom ju nu med, så jag vet.

Flickan med den japanska dockan och som jag inte återsåg på inspelningsdagen, blev säkert glad då ju dockan var värd dubbelt så mycket som hon hoppades.
    Dock var nog mannen med hustruns stora gröna urna mindre glad, när han inte kom med i TV. Så vi går helt enkelt på Gideons uppgifter på vad det är för urna – och så kan vi värdera den själva….

Till Kim kan jag säga, att det var verkligen brist på ”båtar i liten skala” bland publiken. Jag höll faktiskt extra utkik just efter det och kollade med jämna mellanrum vid värderingsbordet och i kön. Jag såg faktiskt inte en enda liten båt.

Roligast tycker jag var mannen som var med i slutet och som hade ärvt en Vicke- vas av sin farmor. Han blev sannerligen uppriktigt överraskad och tagen när han hörde värdet.
    Kan förresten tala om, att det i lokaltidningarna har framkommit, att han har för avsikt att sälja vasen. Så fram med ”stora lädret” ni som suktar efter en fin vas.

Vill avsluta med en liten trevlig historia. Inspelningsdagen år jag lunch på Marinmuseum och hade sällskap av en kamrat, som jag ganska ofta äter lunch tillsammans med. Han berättade att han hade en gammal bok, tryckt 1728, och han var i valet och kvalet huruvida han skulle köa till ”Rundan” med boken och få den värderad. Han visade mig några foton på och ur den och jag sade, att han absolut skulle gå dit med den.
    Vi skildes åt efter måltiden och det gick några dagar innan vi träffades igen. jag frågade då om han, trots allt, hade varit och fått boken värderad. Jo, det hade han. Han hade gått ner vid halvsex-tiden medförandes boken. Han som värderar böcker blev nästan utom sig och frågade min kamrat, varför han inte hade kommit tidigare. Nu hade man slutat med TV- inspelning av föremål men värderingsmannen hade såååå himla gärna velat spela in och visa boken. Min kamrat var lika glad utan inspelning, för han traktade inte alls efter att vara med i TV. Emellertid var han mycket glad över värderingen, som blev 25.000 kr. Han som värderade boken ville gärna ha den till sin auktion och sälja den där. Men fortfarande (ännu så länge, i alla fall) är den kvar i min kamrats ägo.

Så får vi se på torsdag, vad som finns på Åland.

Med tanke på inspelningsorten och värderingen, kan din väns bok ha varit en krönika över Karl den X, skriven av Pufendorf? Hade varit roligt att se i så fall!

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Med tanke på inspelningsorten och värderingen, kan din väns bok ha varit en krönika över Karl den X, skriven av Pufendorf? Hade varit roligt att se i så fall!
    Jag vet inte vad det är för bok. Minns att min vän nämnde det för mig - men jag har glömt det
    Skall fråga honom när jag träffar honom härnäst. Jag återkommer med svar.

Tack för att du delade med dig av bilderna förresten, roligt att se dem!

Jag tar risken och sticker ut hakan angående graalen av Vicke Lindstrand. Jag tror inte den kommer att nå upp till Bo K:s värdering 300 000 kr på auktionsmarknaden. Kanske hälften med lite medvind i form av promotion. Förvisso en pjäs från ett viktigt sammanhang men i trista bruna färger som denna kategori av VL:s graalar oftast är.

Vill i "ämnet" bara instämma i HgF s värdering - glas är inte längre vad det varit

Men - egentligen - vill jag bara tacka för Dina intressanta inlägg - dessa senare var ju inte så eleganta som alla dina fågelbilder som jag alltid ser fram mot med förväntan - men desto intressantare - sådant som gör livet litet rikare; behövs nog efter det inställda extravalet?

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Lars,
    Nej, det tror jag inte. Iallafall var det inte så på den tiden jag skrev en bok om Antikrundan. Det skulle strida mot avtalet mellan BBC och SvT. Där gäller här och nu. Men man kan ändå hoppas.... so long...
    Jo, den 19 februari är de tillbaka i Karlskrona! http://www.svt.se/antikrundan/sasong...-den-8-januari

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Tack Lars, det visste jag inte.

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Jag tar risken och sticker ut hakan angående graalen av Vicke Lindstrand. Jag tror inte den kommer att nå upp till Bo K:s värdering 300 000 kr på auktionsmarknaden. Kanske hälften med lite medvind i form av promotion. Förvisso en pjäs från ett viktigt sammanhang men i trista bruna färger som denna kategori av VL:s graalar oftast är.
    Även jag får instämma här, även om det inte är något snack om att det är en fantastiskt intressant bit. I den skojiga lilla appen gissade jag just 150 000, och då tog jag även med det faktum att det var just Bo K som stod för värderingen. Den enda som skulle kunna sätta ut denna pjäs till försäljning till det priset är just han, och man skulle med denna bakgrund kunna sätta igång en debatt om lämpligheten i att en av landets ledande antikhandlare på konstglasområdet får (enligt min mening) blåsa upp värdena på detta vis på bästa sändningstid...

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå cjf, Ett ständigt dilemma som diskuterats tidigare här på PES. Experterna från auktionshusen sätter värde efter tänkbart utrop eller senaste noteringen för liknande föremål. Antikhandlarna i panelen utgår istället för man kan få vid försäljning i butik. Skillnaden är minst 100% eftersom handlarna är auktionshusen största kunder. Några, t ex Ribbhagen, går på principen försäkringsvärde.
    Nu vet jag att värderingar iden här storleksordningen diskuteras experterna emellan, men vem sätter emot nestorn Knut.
    Skulle inte bli förvånad om graalen hamnar hos Knut... Klart slut..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •