Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Antikrundan spelas in i Karlskrona

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Antikrundan spelas in i Karlskrona

Imorgon spelas Antikrundan in här i Karlskrona. Närmare bestämt på Stumholmen, där även Marinmuseum är beläget. Inspelningen av de föremål som kommer med i TV sker i den gamla flyghangaren, vilken ligger mittemot museet. Om det också blir inspelning inuti Marinmuseum vet jag inte.

För någon timme sedan gick jag ner på Stumholmen för att ge mina kråkor lite mat. Hade ingen som helst tanke på, att Antikrundan var där – fast jag visste att inspelning skulle ske från Karlskrona i augusti. Tiden har gått så fort att det blivit dags.
    Nåväl, ett helt gäng höll på att bygga upp studion och jag tittade lite nyfiket in. Tog kontakt med en man, som visade sig vara från SVT och ansvarig för uppbyggnaden av studion. Frågade om jag fick fotografera och fick ett vänligt svar: ”Självklart får du fotografera”.
    Jag blev förstås glad och berättade om PES och sade, att jag ämnade lägga upp bilderna på forumet. Att jag ville dela med mig till mina forumkamrater. Också det gick bra, svarade han och han hoppades, att jag kommer även imorgon, då inspelningen äger rum. Jag var så välkommen.
    Nog blir man glad över ett så vänligt bemötande. Och naturligtvis skall jag gå ner imorgon – medförande kamera, förstås.
    Här kommer några bilder från uppbyggnaden. Det är mycket som måste klaffa och vara på exakt plats, kan man förstå. Båtarna har inte med Antikrundan att göra utan de är magasinerade i hangarerna. På sista bilden är däremot några föremål, som nog kommer med i TV- programmet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder                                        

Ahhh… trevligt. Båtarna är trevliga och vad vore Karlskrona utan båtar?

Är det nu fritt fram att börja gissa på varulagret på sista bilden nu?

Fällbord från Mälardalen, alrot, Köping, Kungsör etc - 15-20 papp
    Skrivskåp i ek från Småland (över och underskåp) med kompassrosor på dörrarna, 20´ till 40´.
    I bakgrunden skymtar obligatorisk sengustaviansk spegel till Ricke Tunér att bita i.
    Det gjutna bordet, kan det vara Kallinge?
    Bakom något jugendaktigt - kanske av någon berömd gubbe.
    Den stora grönmålade burken till h - det vete hundarna vad det kan vara.

Min skärm är mörk av ålderdom, så det är lätt att göra bort sig här.
    Senast redigerat av HgF den 2014-08-21 klockan 22:52.

Reg.datum
    maj 2007
    HgF - vi får spara dina gissningar tills programmet sänds, vilket väl blir nå´n gång i vinter. Får se om något pris delas ut till dig då . Sakerna stod där bara och jag antar, att de har hämtats från olika ägare. Ska se om jag imorgon får möjlighet att komma så nära att jag hör vad som sägs om dem. (Fast i så fall behåller jag det för mig själv ).

Roligt att du gillar bilderna, Maria. Har tänkt på dig ibland och när vi träffades för två år sedan på antikmarknaden i Degerberga. I år arbetade jag den helgen och kunde därför inte köra ner. Får väl planera bättre till nästa år........

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Pinan, oh nej...

Hallå,
    Trevligt med lite inside och djärvt av HgF att väga gissa. Hoppas på lite fler fartyg i liten skala och nog vore
    det bra att knacka Peter von Busch på axeln, han har ju hemmaplan... So long...

Reg.datum
    maj 2007
    Jag har varit på inspelningen av Antikrundan nästan hela dagen. Gick dit vid 11- tiden och kom hem 18.30, ganska trött får jag säga. En hel del bilder blev tagna och jag ska lägga upp dem men orkar helt enkelt inte redigera dem ikväll. Men de kommer.....så hav tålamod och hopp

Reg.datum
    maj 2007

Bilder del 1

Nu har jag äntligen fått färdigt första delen (av tre) av bilderna från Antikrundan i Karlskrona.
    Inledningsvis blir det ”mingel utomhus”, dvs innan det var insläpp av de förväntansfulla ägarna till allehanda ting.
    Bilderna är tänkta att försöka förmedla lite av stämningen, såsom jag upplevde den. De är inte lagda i någon särskild ordning utan är lite huller om buller, just såsom stämningen var. Det enda som var sorgfälligt ordnat var kön av dem som hade föremål med sig.

Det var mycket som skulle förberedas innan sändningen startade kl 12.00 och då var det också insläpp. Kameramän (jo, det var endast män i de rollerna) och andra som var ansvariga för olika delar, diskuterade med varandra och de antikexperter som deltar.
    Ett flertal av besökarna ville bli fotograferade tillsammans med ”antikkändisarna”, som villigt och glatt ställde upp på såväl foto som att skriva autografer.

Medlemmar från 1700- talsföreningen Carlskrona Rediviva deltog och de är lätt igenkännliga på sin klädedräkt.
    Repslagare fanns också på plats och visade hur man förr slog rep och tross. Och en ”gubbe” sålde en del sjömansarbete i tjärat tågvirke. Åh så gott det luktade.

Ett par av antikexperterna agerade nasare och sålde tygkassar, böcker, kepsar och t-tröjor. Sakerna gick åt som smör i solsken.
    Solsken spred även Flottans Musikkår som inledde öppningsceremonin.

Och som vi är vana vid att se på TV när programmet visas, gick Max Sjöberg och Knut Knutsson runt bland de köbildande besökarna för att titta på en del av deras saker.

Några fyrbenta pälsklädda besökare hade också kommit dit, fast det var säkert inte frivilligt. Ingen av dem visa någon som helt entusiasm för arrangemanget.

Håll tillgodo med inledningsbilderna. Del två kommer……… så småningom… om ni orkar titta mer.

Reg.datum
    maj 2007

Bilder del 2 Antikrundan

Det blir fyra omgångar bilder upptäcker jag nu.
    Här kommer foton från själva hallen där värderingarna gjordes. Kvaliteten är inte toppenbra dels för att blixt inte fick användas och ljuset var ”svårt” med alla olika lampor och dels ville jag inte vara i vägen, utan fick ta foton på ”passande” avstånd.
    Vid några tillfällen var jag inom hörhåll för värdering men för det mesta inte.
    Som ni ser är det blandad kompott bland sakerna.

Reg.datum
    maj 2007

Bilder del 3 Antikrundan

Här kommer resten av "inomhusbilderna" vid värderingsborden.

Reg.datum
    maj 2007

Sista bilderna Antikrundan

Här kommer de sista bilderna. Det är några av de inslag som filmades av TV. Det var omöjligt att fotografera alla filmade inslag eftersom de ägde rum både utom- och inomhus och samtidigt. Vilka av dessa som kommer med vet ju ingen - men jag är ganska säker på att det sista absolut sänds i programmet.

Hoppas det har varit uthärdligt att titta igenom allt jag "lusat ner" med och så får se invänta vintern och de TV- sända programmen.
    Men innan dess ska jag ha en skööön sensommarsemester med start nästa måndag och fram till 6 oktober. Så vintern får gärna anstå

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •