Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevik Glasbruk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Brevik Glasbruk?

    För några dagar sedan köpte jag en bunt med gamla flaskor. Jag lyckades indentifiera dom flesta men det var en jag inte kände igen. Det var en knoppflaska med märkningen Br vilket var ett okänt glasbruk för mig så jag sökte runt en del men det fanns inte mycket mer än en o annan bok om detta Brevik glasbruk som man kunde köpa. Flaskan är märkt 1900+4 i botten och är en 2/3 lit. Hade varit riktigt schysst om någon mer kunnig om saken hade kunnat berätta lite om detta mystiska glasbruk.

  • #2
    Det finns nog inte så mycket att säga om Brevik då det bara var i drift i 4 år. Din flaska är tillverkad 1904 vilket var året då bruket lades ner. Det bör göra den lite mer ovanlig men det kan nog knoppisexpertisen mer om. Kanske nån har nåt mer att tillägga

    Comment


    • #3
      Bild på flaskan:

      Här är två bilder men jag märkte nyss att den är tre delad varför gjöt dom flaskan i tre delar?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Den är inte gjuten i tre delar utan blåst i en tredelad form. Skarvarna kommer alltså från formens skarvar och den är delad för att kunna öppnas så man får ut flaskan. Varför man ibland använde tredelade formar får någon glaskunnig tala om.
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #5
          Var på surte glasbruks museum (rekommenderas) nu förstår jag vad du menar

          Comment


          • #6
            Men tack för att du upplyste mig om detta

            Comment

            Working...
            X