Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Domnerus järnsax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Domnerus järnsax

    Ibland blir man riktigt positivt överraskad. Hittade denna ljusvekesax på loppis, slog till
    direkt när jag dels såg att den var gammal (sån´t ser man ju), dels att den hade ett namn
    instämplat, J DOMNERUS. Undrade om det var en ägarsignatur eller namnet på smeden.
    Efter att ha letat runt lite så är jag benägen att tro att det syftar till smeden tillika ägaren,
    bingo skulle man kunna säga. Sällan man kan härleda dessa enkla bruksting, men därför
    extra roligt när man lyckas. Jonas Domnerus farfar var ju även han smed visade det sig och
    även han anställd på vapenfaktoriet i Husqvarna. Om Jonas far som dog samma år som sonen
    föddes även han var smed framgår tyvärr inte, men det är väl ganska troligt.....
    Saxen gissar jag att Jonas smidde till sig själv på någon ledig stund.
    Arne Domnerus var ju även han fena på sax, han kunde ju t.o.m. spela på dom.

    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2014-07-30, 20:07.

  • #2
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ibland blir man riktigt positivt överraskad. Hittade denna ljusvekesax på loppis, slog till
    direkt när jag dels såg att den var gammal (sån´t ser man ju), dels att den hade ett namn
    instämplat, J DOMNERUS. Undrade om det var en ägarsignatur eller namnet på smeden.
    Efter att ha letat runt lite så är jag benägen att tro att det syftar till smeden tillika ägaren,
    bingo skulle man kunna säga. Sällan man kan härleda dessa enkla bruksting, men därför
    extra roligt när man lyckas. Jonas Domnerus farfar var ju även han smed visade det sig och
    även han anställd på vapenfaktoriet i Husqvarna. Om Jonas far som dog samma år som sonen
    föddes även han var smed framgår tyvärr inte, men det är väl ganska troligt.....
    Saxen gissar jag att Jonas smidde till sig själv på någon ledig stund.
    Arne Domnerus var ju även han fena på sax, han kunde ju t.o.m. spela på dom.

    https://www.abc.se/~m8449/Naima2/000/0002/371.htm
    Järnsax är inte fy skam Snubben.
    Men Arne Domnerus altsax går inte av för hackor.
    Här är i mitt tycke en av hans bästa inspelningar. Quincy Jones` finstämda ”The midnight sun will never set”.
    Swedish Jazz musician Arne Domnérus (1924-2008) playing The Midnight Sun Never Sets, this is my first vid, so I hope everything works smoothly. Enjoy!

    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #3
      I sanning örongodis Lars.

      Comment


      • #4
        Kompletterar med detta, tror att "min" jonas är pistol och flintlåssmeden i tabell 3
        född 27-e september 1710 och död 13 mars 1771.

        Comment

        Working...
        X