Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten sliten gumma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten sliten gumma?

    Är det någon som vet var denna lilla gumma suttit och hur gammal hon kan vara. Hon är ungefär 12 cm hög och ser ut att ha någon typ av dräkt på sig. På baksidan är en bit utskuren som om hon suttit fast på något, kanske ett skåp? Inköpt på loppis på en gammal gård i Värmland.
    Bifogade filer

  • #2
    Puffar på gumman. Kanske någon vet något?

    Kanske någon vet nåt om den gamla gumman nu?

    Comment


    • #3
      Jag gissar att den har suttit som horn på en hyvel

      Comment


      • #4
        Kanske en del av en leksak. Men jag måste säga att bilderna är väldigt suddiga, det är svårt att något av kläder, ansikte eller hur den är skuren.

        Comment


        • #5
          Tack för era gissningar. Ledsen att skärpan inte är knivskarp. Tyvärr kan jag inte åtgärda detta då gumman står kvar i stugan uppe i Värmland där jag tyckte hon hörde hemma. Jag har själv funderat om hon kan ha suttit på överstycket på en klocka eller ett skåp.

          Comment


          • #6
            Så här tänkte jag, Jag har för mig att det har varit med en hyvel tidigare på PES men jag hittar den inte
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ja titta! Det ser mycket troligt ut. Förklarar slitaget på gumman också. Tack!

              Comment


              • #8
                Såg när jag tittade på mitt inlägg att det såg lite uppfordrande ut, det var inte alls meningen. Jag tyckte att figurens dräkt såg intressant ut, men bilden var aldeles för suddig ut för att jag skulle kunna se några detaljer.

                Tänkte att fästet såg lite vekt ut för att det skulle vara ett hyvelhorn men det verkar ju som även den andra har ett mycket liknande fäste.

                Comment


                • #9
                  Jag håller med om att dräkten ser intressant ut. Den utställda kjolen för tankarna till 1600-1700-tal. Ska ta bättre bild nästa gång jag är hos gumman

                  Comment

                  Working...
                  X