Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unik stol? Hjälp önskas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Unik stol? Hjälp önskas

    Hejsan,

    Jag blir överlycklig om någon har något kul att säga om denna stol. Varifrån, närifrån, värde etc.
    Själv tycker jag att den är underbart läcker. Kan jag hitta flera? Var isåfall? Är någon intresserad av denna? Jag har bara en, och skulle gärna antingen ha en till, eller bli av med den. Dynan är klädd i äkta skinn och spikarna/nitarna likaså. Ingen signatur, skylt, stämpel eller annan märkning syns. Click image for larger version

Name:	P1100327.jpg
Views:	1
Size:	64,0 KB
ID:	664353Click image for larger version

Name:	P1100326.jpg
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	664354Click image for larger version

Name:	P1100328.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	664355

  • #2
    För mig ser den ut som en normal Senempire/Karljohan/Biedermeierstol där någon har bytt ut ryggens tvärslå till något mera bekvämt. Sorry

    Comment


    • #3
      Hej! Välkommen till forumet! Din stol är en variant på Klismos-stol som kom under Empiren i början på 1800-talet, men just ditt exemplar är nog som Bwh skriver senare, från runt 1800-talets mitt. Det går att hitta liknande, men det här är innan fabriksproduktion kom igång så nästan alla möbler gjordes på beställning och varierade lite i utförande från gång till gång, så en exakt likadan är nog i princip omöjligt att hitta. Är eventuellt intresserad av din stol om du bestämmer dig för att sälja den, skicka gärna ett internt meddelande i så fall.

      Comment


      • #4
        Tack så mycket för hjälpen vänner!

        Hittade just ett annat trevligt exemplar:


        ...kanske klarar man hyran även nästa månad

        Comment


        • #5
          En viss skillnad är det allt på stolarna.........
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            En viss skillnad är det allt på stolarna.........
            Ja det håller jag med om prylsnubben. Samma stil. Men snickarna spelar inte ens i samma division..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              En viss skillnad är det allt på stolarna.........
              Ja läckra ben

              Fast jag undrar hur många kilo den där stolen klarar.


              Och synd att inte originalklädseln sitter kvar. Jag undrar vad den skulle klubbats för om originalklädseln satt kvar. Någon gissning?

              Comment


              • #8
                Jag hittade aldrig en till Klismos-stol av liknande sort (jag ville ju ha ett par), så nu ligger den ute ifall någon skulle vara intresserad:
                Auktionshuset.com - Stol, så kallad klismosstol, sullastol, 1800-talets första del. Svängd ryggbricka, sabelformade ben. Läderklädd sits. Sprickor, senare förstärkningar med skruvar.
                Last edited by drömmaren; 2014-11-13, 10:17.

                Comment


                • #9
                  klismos-stol

                  Ursprungligen postat av drömmaren Visa inlägg
                  Hejsan,

                  Jag blir överlycklig om någon har något kul att säga om denna stol. Varifrån, närifrån, värde etc.
                  Själv tycker jag att den är underbart läcker. Kan jag hitta flera? Var isåfall? Är någon intresserad av denna? Jag har bara en, och skulle gärna antingen ha en till, eller bli av med den. Dynan är klädd i äkta skinn och spikarna/nitarna likaså. Ingen signatur, skylt, stämpel eller annan märkning syns. [ATTACH]143432[/ATTACH][ATTACH]143433[/ATTACH][ATTACH]143434[/ATTACH]
                  "Hej säljer en likadan på bukowskis market just nu -Klismosstol dansk"

                  Comment


                  • #10
                    Vilken häftig grej, något man inte ser ofta så visst är den rätt unik!

                    Comment

                    Working...
                    X