Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Blått en dag en mugg isänder

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Kvidinge har ju fått känning av ett tramp. Blir det då Västra Sönnarslöv? Knut Hallsten?

Reg.datum
    aug 2005
    Va sa Du? Viktor Axelsson!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Utan tvekan står det V.A. under, men gjord av honom, nja. "Viktor själv drejade inte så mycket.
    Han gick mest omkring och inspekterade och klämde på en liten lerklump, som han sedan sprätte
    iväg, så att den fastnade på en vägg. När viktor var död och lerklumparna efter hand rasade ner
    från väggen, sa man att "nu spökar gubben".

Efter Vilktor Axelssons död startade Lomarker eget. De var då fem bröder, som drev krukmakeri.
    Det har tillverkats en stor mängd keramik på Anneborg med signaturen V.A. Det mesta är sanno-
    likt tillverkat av en av de anställda, som drejade efter Viktors instruktioner.
    -Dekoren fick man hitta på själv, berättar Åke Warnstad en av de anställda utöver Lomarkers, en
    annan var Gustav Persman.

Med detta vill jag bara ha sagt att Lomarker var ett förslag så gott som något, även V.A.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Aha! Va de så det skulle va! Här har vi trampat upp hela leråkern i Arvika utan att nämna rätt signatur!

Tack för historielektionen prylsnubben!

Jag har själv några pjäser signerade V.a. och har alltid trott att det var Victor själv som drejade. Men han kanske var en duktig formgivare likt Hilma Person Hjelm som lät andra forma föremålen. Lomarkers måste ha gillat sejdeln mycket eftersom de även tog med sig den hit till Sundsvallstrakten och då till Klingsta. Kanske var det som sagt bröderna Lomarkers uppgift att förfärdiga sejdlarna i verkstaden i Arvika?

http://precisensan.com/antikforum/sh...ingsta-keramik

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Stort tack till alla er som engagerat gett svar, synpunkter och länkar!
    Precis som Picasso hade tydligen Axelsson en blå period...... Sen om det var Viktor A, Br Lomarker eller någon annan som tillverkat vet jag givetvis inte. Bengt H:s formulering "Inte Lomarker, men ändå?" är ju rätt träffande!
    Signering och sättet att skriva med en blandning av versaler och gemener skulle kanske någon grafolog kunna analysera??

Hur som helst var det Gideon som efter två minuter ändrade sig och kom med det rätta svaret. Grattis!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    aug 2005
    Tack, Lars.
    Men jag tycker att äran ska tillkomma Simco, eftersom hon indirekt träffade rätt på första försöket - medan jag harvade runt i halva Sverige, för att till slut ledas rätt av Ditt lomhörda v.a.

Som prylsnubben framställde det; Viktor Axelsson dirigerade och Lomarker drejade. Den som glaserade kan ha varit en tredje person, kanske han från Amerikat. Det är Lomarkers sejdlar (som Simco visat tidigare) jag hade i minnet, med sina två ringar runt livet, då jag grävde i Sveriges leråker.
    Att det står rätt så annorlunda signering, kan ju bero på att det var Lomarker som utförde den - likt Carl Barks som undergivet lät Walt Disney sätta signum på Kalle Anka och hans vänner.
    Det är ju ett varumärke! tänkte väl herrar Disney och Axelsson.

Så - låt Simco få segerkransen och dricka champagne ur sejdeln.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Gissar på Lomarkers i Kil?
    Segrare på knock-out i fjärde ronden Simco.
    3min+(1min)+3min+(1min)+3min+(1min)=12min.
    Knocken kom alltså 2min. in i 4-e ronden.
    PS Möjligen krävs en förklaring till ovanstående:
    Simco löste uppgiften på 14min.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2014-06-28 klockan 15:27.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Tack, Lars.
    Men jag tycker att äran ska tillkomma Simco,.........

Så - låt Simco få segerkransen och dricka champagne ur sejdeln.
    Bifalles! Och så får jag belöna dig på ett annat sätt.
    Hälsningar
    Lars M

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •