Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gillaknapp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Intressant observation Gomer!

    Själv är jag nog alldeles för godtrogen och blåögd så att jag inte ens reflekterat över att gilla-knappen skulle kunna användas i negativt syfte. Tycker isåfall att det är hemskt att vuxna människor, för det antar jag att det handlar om, beter sig på det sättet.
    Själv gillar jag allt möjligt på facebook, självklart bara det jag tycker är riktigt bra, och kan istället använda knappen för att sprida positiv energi och peppa nya medlemmar. Jag gör det dagligen på facebook när nya medlemmar lägger ut saker till försäljning eller lägger upp bilder på deras hem eller saker.
    Jag tror i och för sig inte att gilla-knappen kan uppfattas mer negativt än att bli mött av total tystnad på ett forum när man gjort ett inlägg.
    Det ena behöver inte utesluta det andra och gilla-knappen borde isåfall finnas vid alla inlägg, man kan både gilla och kommentera.

    Comment


    • #17
      Jag gillar inte alla inlägg men visar inte tummen ner för det. Att någon inte får svar,
      alternativt inte får några gillaknappar går nog på ett ut. Är Du utfryst så är Du, jag
      vet precis hur det känns att bli utsatt för härskartekniker, har fått sluta på tre jobb
      pga detta. Formella OCH informella maktstrukturer använder dessa metoder för att
      bli av med icke ja-sägare och resten tiger dessvärre still.

      Comment


      • #18
        Nä, någon tumme ner ska det inte finnas. Tråkigt att du blivit utsatt för det. Ibland är människor bra knäppa, om alla kunde vara vänliga och respektera andra så vore det så mycket bättre.

        Comment


        • #19
          Synpunkter på PES

          Som jag skrev har jag en viss erfarenhet av olika forum med olika inriktning.

          Har funnits i forumvärlden sedan 1998 och hunnit med att vara både moderator och admin på flera ställen.
          I dag driver jag tillsammans med en kompanjon ett eget forum med 4300 medlemmar, de flesta 55+

          Jag tycker att alla ni som skriver här på PES skall sträcka på er. Ta en extra slurk fika för det är ni värda.
          Det var länge sedan jag såg ett forum där tonen är så god och respekten stor för andras uppfattningar och synpunkter.

          Så sträck på er och ha en härlig helg i "det vackra vädret"

          Comment


          • #20
            er tonen ikke sober - så ekskluderes man fra PES.

            Når jeg siger tavshed er guld - årsag. PES er utrolig aktiv nye indlæg hele tiden - desværre er mere end halvdelen af svar bare - jeg synes også at du er dejlig.

            Comment


            • #21
              Håll PES knappfritt

              Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
              Tekniskt är det fullt möjligt att skapa en gillaknapp i V-bulletin, funktionen finns inbyggd, bara att aktivera.

              MEN

              Med erfarenhet av ett antal forum bör man betänka gillaknappens baksida.

              För en del personer skapar många "Gilla" en känsla av välbefinnande.
              Man börjar således skriva med tanke på att få många "Tums up"

              Gillaknappen kan användas för att visa tillhörighet i en viss grupp användare på forumet.
              Man "gillar" varandra. Svarar man inte med tummen i ett inlägg ogillar man personen.
              Den möjligheten har jag sett en skrämmande utveckling av på ett annat forum.
              Gillaknappen har blivit politisk och en del i en nätmobbing.

              Jag säger givetvis inte att ovanstående behöver hända på PES, pekar bara på risken.

              Själv är jag emot funktionen då jag anser att, förutom ovanstående risker, minskar den skrivandet på forumet och framför allt chansen att få de där som aldrig skriver att ta steget ner till tangentbordet från att bara läsa.
              Jag har också erfarenhet från andra forum där gillaknappen finns och det är precis som Gomer skriver

              Comment


              • #22
                Att våga tänka om

                Som jag skrivit tidigare i tråden är jag motståndare till Gilla- eller tackknappen.

                Jag har 4500 medlemmar på mitt forum (helt annan inriktning)
                För ett halvår sedan startade vi en Facebookgrupp som komplement.
                Där har vi på sex månader fått över 1300 medlemmar.

                Vissa av våra funktionärer är oroliga att FB skall ta över, döda forumet.
                Tillströmningen på nya forummedlemmar talar ett annat språk.
                En ökning från ca. 100 i månaden till 300.

                Men för att möta FB och dess funktioner har jag fått backa.
                Under veckan inför vi en knapp som troligtvis kommer att heta "Bra skrivet"
                Den blir helt anonym, går ej att se vem som gillat inlägget.

                Teorin är att många bara läser på ett forum, aldrig skriver.
                Knappen kan vara ett sätt att aktivera dom.
                Samtidigt är många på forum och FB för att få bekräftelse.
                Knappen kan ha en betydelse i det sammanhanget och snarare öka antalet inlägg än minska dom.

                Knappen kommer att finnas på prov en månad.
                Sedan kör vi en diskussion och omröstning under vårt ämne "debatt"
                Skall bli spännande att se utfallet.
                Lovar att redovisa det här. Blir det positivt kan det kanske vara något för PES att ta efter.

                Comment


                • #23
                  Beundring fra vennerne ...... gab gab gab.
                  Skal et forum udvikles så skal man have relevant kvalificeret respons. De der skriver bare for at skrive.
                  Jeg bruger nye indlæg til at sortere. Og jeg må sige pes er efterhånden mest fyldt med ordskvaller ... jeg tror at jeg holder en pause på 1 år.

                  Comment


                  • #24
                    Ogillas....knappast bra...

                    Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                    Beundring fra vennerne ...... gab gab gab.
                    Skal et forum udvikles så skal man have relevant kvalificeret respons. De der skriver bare for at skrive.
                    Jeg bruger nye indlæg til at sortere. Og jeg må sige pes er efterhånden mest fyldt med ordskvaller ... jeg tror at jeg holder en pause på 1 år.
                    Hallå där,
                    Det är knappast en bra idé lika lite som att lämna ett forum som jag vet att du gillar. Har med stort intresse följt dina semesteräventyr, tack för bilderna. För att nu inte tala om de djupa kunskaperna ljusstakarna. Vi är nog lite olika i tycke och smak, vi medlemmar i Pesanien, och det är förbaskat bra. Mångsidighet...
                    Gillar inte gillaknapp, inte tystnad, inte ordskvaller, men jag gillar dig... so long

                    Comment

                    Working...
                    X