Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Teservis

Teservis

Jag söker lite knasig hjälp mitt i natten, är på väg att göra en affär tror jag på något som jag föll pladask för, eftersom jag just är en sådan känslomänniska så är jag här. År det någon som vill/törs ge lite tips, vad ska jag tänka på när jag synar dessa? De år från firman Ercuis, nysilver, lite art deco ca 1930...

Namn:  teset.jpg
Visningar: 126
Storlek:  43,7 KB

Namn:  kanna, fransk.jpg
Visningar: 123
Storlek:  2,4 KB

Insåg att jag hamnat galet, skulle vara på en annan underrubrik. jo, jo men dristar sig någon att tipsa trots timmen är sen blir ingen gladare än jag...

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Bättre sent än aldrig...
    Det du skall tänka på är, att nysilver är en legering av koppar, nickel och zink och att föremålet kan vara elektrolytiskt försilvrat. Föremål gjorda i "nysilver" har inget större ekonomiskt värde och ännu mindre ett andrahandsvärde förutom några relativt få undantag, men då rör vi oss runt sekelskiftet c. 1770-1820. Sök med sökordet "nysilver" så får du mera information om vad det är. Föremål i "nysilver" har ingenting att göra med silver.

Inte sent alls. Tack Qrt.S!

Oavsett material är dom ju rätt snygga och tydligen inte helt värdelösa http://www.rubylane.com/item/598821-...o-silver-plate
    Nej, det är inget loppspel.

Det var som tusan. Kanske är det en stil som lockar en del? Nu finns ingen återvändo, nu har jag slagit till. (Fast det var mot en långt blygsammare summa än detta. Inte blygsam för mig alltså och det var väl därför jag fick ont i magen). Tack så hjärtligt för era svar! Ha en fortsatt skön sommar!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Fin servis! Jag tror att nysilvret kommer att stiga i värde och att det redan har börjat att göra det till en viss del. Art Decon är en stil som tilltalar många och passar bra i modernistiska inredningar. Tror att det är samma sak som med övriga antikviteter och semiantika föremål, saker som ansetts som skräp och kasserats i stora mängder blir helt plötsligt efterfrågade dyrgripar då de inte är så lätthittade. Ser samma tendens på gamla broderade linnelakan och dukar, plastpryttlar och annat som tidigare dumpats bort.

Jag får hoppas att du har rätt Simco så kan jag sova en aning bättre och kanske något liiiiitet lugna ner min bättre hälft!

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Jag tror att nysilvret kommer att stiga i värde och att det redan har börjat att göra det till en viss del.
    Jag skulle vara synnerligen intressera av få veta på vad detta påstående är baserat och hur det yttrar sig? Som sagt "nysilver"/försilvrat är billig bruksvara, det är allt. Varför skulle det stiga i värde, det är ju bara koppar, nickel och zink?????

En försäljare kan naturligtvis begära vilket pris som helst, men den som betalar det...
    Senast redigerat av Qrt.S den 2014-06-27 klockan 21:37.

Jag hyser väl egentligen inga förhoppningar, men vindar far än hit och än dit och kanske en annan fångar den en dag. Jag har lärt mig mycket av era tidigare inlägg här om ex argent haché-metoden, kul när nya världar öppnas - tack ni alla!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •