Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teservis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Teservis

    Jag söker lite knasig hjälp mitt i natten, är på väg att göra en affär tror jag på något som jag föll pladask för, eftersom jag just är en sådan känslomänniska så är jag här. År det någon som vill/törs ge lite tips, vad ska jag tänka på när jag synar dessa? De år från firman Ercuis, nysilver, lite art deco ca 1930...

    Click image for larger version

Name:	teset.jpg
Views:	1
Size:	43,7 KB
ID:	664123

    Click image for larger version

Name:	kanna, fransk.jpg
Views:	1
Size:	2,4 KB
ID:	664124

  • #2
    Insåg att jag hamnat galet, skulle vara på en annan underrubrik. jo, jo men dristar sig någon att tipsa trots timmen är sen blir ingen gladare än jag...

    Comment


    • #3
      Bättre sent än aldrig...
      Det du skall tänka på är, att nysilver är en legering av koppar, nickel och zink och att föremålet kan vara elektrolytiskt försilvrat. Föremål gjorda i "nysilver" har inget större ekonomiskt värde och ännu mindre ett andrahandsvärde förutom några relativt få undantag, men då rör vi oss runt sekelskiftet c. 1770-1820. Sök med sökordet "nysilver" så får du mera information om vad det är. Föremål i "nysilver" har ingenting att göra med silver.

      Comment


      • #4
        Inte sent alls. Tack Qrt.S!

        Comment


        • #5
          Oavsett material är dom ju rätt snygga och tydligen inte helt värdelösa http://www.rubylane.com/item/598821-...o-silver-plate
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • #6
            Det var som tusan. Kanske är det en stil som lockar en del? Nu finns ingen återvändo, nu har jag slagit till. (Fast det var mot en långt blygsammare summa än detta. Inte blygsam för mig alltså och det var väl därför jag fick ont i magen). Tack så hjärtligt för era svar! Ha en fortsatt skön sommar!

            Comment


            • #7
              Fin servis! Jag tror att nysilvret kommer att stiga i värde och att det redan har börjat att göra det till en viss del. Art Decon är en stil som tilltalar många och passar bra i modernistiska inredningar. Tror att det är samma sak som med övriga antikviteter och semiantika föremål, saker som ansetts som skräp och kasserats i stora mängder blir helt plötsligt efterfrågade dyrgripar då de inte är så lätthittade. Ser samma tendens på gamla broderade linnelakan och dukar, plastpryttlar och annat som tidigare dumpats bort.

              Comment


              • #8
                Jag får hoppas att du har rätt Simco så kan jag sova en aning bättre och kanske något liiiiitet lugna ner min bättre hälft!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Jag tror att nysilvret kommer att stiga i värde och att det redan har börjat att göra det till en viss del.
                  Jag skulle vara synnerligen intressera av få veta på vad detta påstående är baserat och hur det yttrar sig? Som sagt "nysilver"/försilvrat är billig bruksvara, det är allt. Varför skulle det stiga i värde, det är ju bara koppar, nickel och zink?????

                  En försäljare kan naturligtvis begära vilket pris som helst, men den som betalar det...
                  Last edited by Qrt.S; 2014-06-27, 22:37.

                  Comment


                  • #10
                    Jag hyser väl egentligen inga förhoppningar, men vindar far än hit och än dit och kanske en annan fångar den en dag. Jag har lärt mig mycket av era tidigare inlägg här om ex argent haché-metoden, kul när nya världar öppnas - tack ni alla!

                    Comment


                    • #11
                      Det är det som jag ser där jag jobbar Qrts. Jag vet att du inte gillar nysilver men det blir fler och fler kunder som efterfrågar det. Särskilt jardinierer, kandelabrar och andra större föremål där plånboken inte räcker till de 10-50 000 som motsvarigheten i rent silver kostar. Dessutom så är det fler och fler som vill ha bestick, tårtspadar och andra föremål i nysilver pga att de tycker att de är estetiskt vackra. Föremål i nysilver från bl.a. WMF har varit populära ett tag och de betalar sig rätt bra även om de är tillverkade i nysilver. På 80-talet gjorde man kaffeved av Nesto-soffor, stringhyllor och teakbord men de fick också en nyrenässans för ett antal år sedan. Jag tror att många handlar av rent nostalgiska skäl och att den personliga estetiken i många fall styr.

                      På tradera säljs nu tex Guldkrokens keramikananaser och Laurids Lönborgs plåtburkar för priser över tusenlappen, de kostade inte många kronor när de såldes nya och för några år sedan var de osäljbara men efterfrågan kan ändras.



                      Här är en burk i lackad plåt som gått för 510 men i vintras såldes en från samma firma för ca 1.400:-

                      Comment


                      • #12
                        Njaaaa....det inte gillar beträffande nysilver är, att folk har en felaktig uppfattning om vad "nysilver" verkligen är. Mången tror att det är någon form av bättre "nytt silver" jämfört med "vanligt" silver. Som vi väl vet är det bara en elektrolytiskt försilvrad legering (Cu, Ni och Zn) eller legeringen mässing (Cu,Zn). Silverytans tjocklek är ca. 1-2/1000mm. I praktiken nästan ingenting. "Nysilvret" har inget egentligt skrotvärde som metall. Det är ingen värdemetall som t.ex. silvret är. Det är inte värt så mycket som folk betalar för det oberoende av estetiskt värde. Att samla på föremål i elektrolytiskt försilvrade föremål är inte mödan värt.

                        Egentligen förstår jag dig Simco ganska bra för i Sverige har "nysilver" alltid uppskattats, vilket det inte har annanstans förutom under andra hälften av 1800-talet då det sas blommade upp i samband med att man lite tidigare kommit på elektrolysen. På t.ex antikmässan i Stockholm, som jag visiterat minst 20 ggr., dignar borden av bl. a, bestick i nysilver och folk faktiskt köper det till ibland hutlöst pris (till min stora förvåning!!).

                        Nu är jag ju inte bosatt i Sverige och ser saken från min synvinkel. Var jag bor har "nysilver" aldrig haft något större värde förutom bruksvärdet. På mässorna här har jag sett svenska försäljare försöka sälja sitt "nysilver", men utan större framgång, intresserade köpare finns det lite av.

                        Nu skall vi inte heller blanda in eller jämföra plåtburkar, soffor och annat i detta. De lever i sin egen värld, ibland blir någonting populärt och samlas en tid sedan dör det ut. Så sker inte med silver. Det bibehåller alltid sitt värde. Beträffande WMF så samlas det inte för att det är "nysilver" utan för att WMF kvalitetsvara och är just nu "IN" medan nysilver är "PASSÉ.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för ditt svar Qrts, jag jämförde inte äkta silver med soffor och plåtburkar utan med just nysilver som jag ser en tendens av att öka i efterfrågan. Intressant att nysilvret inte efterfrågas på samma sätt i Finland som i Sverige. Sedan är det ioch för sig bra att folk köper gamla saker istället för nya och på så sätt för dem vidare. Jag tycker ändå att nysilvret är historiskt intressant, det säger, precis som pressglaset, mycket om sin tid då mindre bemedlat folk hade möjlighet att duka likt adeln. Beträffande WMF är det också intressant att de valt att göra sådan hantverksmässig kvalité i oäkta metall vilket tyder på att, precis som du skriver, elektrolytiskt försilvrat inte ansågs som egentligt skräp då det begav sig.
                          Tror att trenden kommer stiga ett tag till och att vissa föremål med intressant formgivning eller storlek kommer att betala sig bra

                          Comment


                          • #14
                            Söndag och det ösregnar...

                            Jag tror inte att "nysilver" någonsin kommer att stiga i pris eller bli populärt som samlarobjekt. Folk köper hellre gamla/antika silverbestick i stället för "nyliverbestick". Gamla silverbestick kostar ungefär lika mycket som nya nysilverbestick.

                            Det kan jag hålla med dig är, att föremål i nysilver kan vara av god kvalitet och estetiskt vackra, speciellt föremål från sekelskiftet inte nyare. Ingeting hindrar att man samlar på sådana t.ex WMF men den ekonomiska sidan bär sig knappast. Vad jag avser är, att man skulle kunna tänka sig senare sälja med vinst. Det tror jag absolut inte på. Nysilver är bara nysilver och bruksvara, det är allt.

                            Comment

                            Working...
                            X