Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sommar

    En svala gör som bekant ingen sommar, men väl två. Vi spanade in två svalor nere vid Boo Gård idag,
    alltså är sommaren här. Tyvärr fastnade de inte på bild, men jag tror att det var Hussvalor. Det drogs
    även upp strömming vid inloppet till Lännerstasundet och tävlingsseglades ute på Baggensfjärden, nog
    kändes det som att sommaren är i annalkande
    Bifogade filer

  • #2
    Och den första sillunchen utomhus.... med färskpotatis, matjessill och lilla nubben-...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
      Och den första sillunchen utomhus.... med färskpotatis, matjessill och lilla nubben-...
      YES !

      Comment


      • #4
        Hallå sommarpratare,
        Härligt med bild på Baggen. Jo, dom små krypen har vaknat och parar sig, ser ut som om dom vill gå åt varsitt håll. Humlorna surrar på vår breddgrad och skarvarna berättar att det är hög tid för en sotare. Tack för du att sjösatte tråden...
        So long...
        Last edited by Kim von Platen; 2014-05-17, 23:48.

        Comment


        • #5
          Härligt snubben! Den här tråden har jag väntat på. Tack för den!
          Har än så länge inte så mycket att komma med i sommarväg. Visserligen 18 grader idag men stark blåst från ett kallt Bottenhav gav ingen sommarvärme precis. Du, Kimmen och andra får hålla igång sommartråden nere från era bräddgrader tills vidare.
          Last edited by Lars F; 2014-05-18, 10:36.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Goda utsikter....

            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Härligt snubben! Den här tråden har jag väntat på. Tack för den!
            Har än så länge inte så mycket att komma med i sommarväg. Visserligen 18 grader idag men stark blåst från ett kallt Bottenhav gav ingen sommarvärme precis. Du, Kimmen och andra får hålla igång sommartråden nere från era bräddgrader tills vidare.
            Hallå alla sommarlyssnare,
            Sommaren har anlänt till Kallviks strand:
            http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...66917471,d.bGQ. So long...
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå alla sommarlyssnare,
              Sommaren har anlänt till Kallviks strand:
              http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...66917471,d.bGQ. So long...
              Grant med blommande hägg Kkimmen.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #8
                Underbart Kim med lite Ulf Lundell,blev nästan lite tårögd och väldigt nostalgisk där ett tag.

                Idag var det gräsmattspremiär hemma hos mig,ett sommartecken så gott som något.
                Click image for larger version

Name:	030pes.JPG
Views:	1
Size:	80,7 KB
ID:	554628

                Comment


                • #9
                  Kuse och anka?

                  Hallå Fröken,
                  Hälsa Keilir (rätt stavat?). Mulligt i det gröna. Fint sommartecken. Här en glädjande försommarbild i det blå, fångad med Kalle-Anka-kamera. Den ganska sällsynta Svarthalsade Doppingen som återvänt efter några år i landsflykt. Kul så in vassen,
                  nu gäller det hålla minken i schack. Sommaren är kort för vissa... so long...
                  PS, Häckar väl även på dina breddgrader, eller hur Lasse Kik?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Fröken,
                    Hälsa Keilir (rätt stavat?). Mulligt i det gröna. Fint sommartecken. Här en glädjande försommarbild i det blå, fångad med Kalle-Anka-kamera. Den ganska sällsynta Svarthalsade Doppingen som återvänt efter några år i landsflykt. Kul så in vassen,
                    nu gäller det hålla minken i schack. Sommaren är kort för vissa... so long...
                    PS, Häckar väl även på dina breddgrader, eller hur Lasse Kik?
                    Ohoj Kimmen!
                    Sommar på gång.
                    Är lite fundersam om att det är Svarthalsad dopping som du fångat med din
                    ”Kalle-Anka-kamera”. Jag tycker det ser ut som Svarthakedopping. Jag kan ha fel.
                    Svarthalsad dopping är ju ytterst sällsynt häckningsfågel här i Sverige medan Svarthakedoppingen är vanligare och häckar ”sparsamt”, som experterna säger.


                    I vilket fall som helst så är det alltid lika trevligt varje vår när flyttarna dyker upp och börjar med sin bobyggbestyr.
                    Svarthakedoppingen brukar häcka med några par i ett par skogstjärnar utanför stan.

                    Kollade förresten Artportalen som visar antalet observerade arter och individer som inrapporterats hittills i vår. Svarthalsad dopping 104 st, Svarthakedopping 1195 st.
                    Håll koll på dem. Minken är som du säger ett riktigt gissel för sjöfåglarna.
                    Kolla gärna länkarna nedan om de båda doppingarna.





                    Morsning!

                    Last edited by Lars F; 2014-05-22, 15:05.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • #11
                      Synfel?

                      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Ohoj Kimmen!
                      Sommar på gång.
                      Är lite fundersam om att det är Svarthalsad dopping som du fångat med din
                      ”Kalle-Anka-kamera”. Jag tycker det ser ut som Svarthakedopping. Jag kan ha fel.
                      Svarthalsad dopping är ju ytterst sällsynt häckningsfågel här i Sverige medan Svarthakedoppingen är vanligare och häckar ”sparsamt”, som experterna säger.


                      I vilket fall som helst så är det alltid lika trevligt varje vår när flyttarna dyker upp och börjar med sin bobyggbestyr.
                      Svarthakedoppingen brukar häcka med några par i ett par skogstjärnar utanför stan.

                      Kollade förresten Artportalen som visar antalet observerade arter och individer som inrapporterats hittills i vår. Svarthalsad dopping 104 st, Svarthakedopping 1195 st.
                      Håll koll på dem. Minken är som du säger ett riktigt gissel för sjöfåglarna.
                      Kolla gärna länkarna nedan om de båda doppingarna.





                      Morsning!

                      Hallå Lasse Kik,
                      Du tillhör ju släktet spanarna och jag doppingarna. Tack för korrigeringen, visst är det svarthaken vi gillar så mycket,
                      trevlig invandrare sommartid och faktiskt väldigt orädd för närgångna Kalle-Ankor. Nej, det var faktiskt skrivfel.
                      So long, trist att fler pesanier fått upp ögonen för natur och årstider. Kanske bara synfel.

                      Comment


                      • #12
                        Från garderoben...

                        Hallå sommarsnobbar,
                        Ett bergsäkert bevis för sommaren hämtar jag från garderoben idag. Candystuk från 80-talet. Har haft premiär 30 år i streck.
                        Men så hade vi 29° i skuggan. Vilket företag tror ni har sålt denna klenod (och sannolikt svarat för dekor och formgivning?
                        So long....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Vi säger väl Hollywood, eller Gul & Blå. Smart av mig att gardera.....
                          Nu är det sommar på balkongen ovanför Skurusundet, bar å njut.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Heja Skuru...

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Vi säger väl Hollywood, eller Gul & Blå. Smart av mig att gardera.....
                            Nu är det sommar på balkongen ovanför Skurusundet, bar å njut.
                            Hallon,
                            Inte långt mellan hägg och syren. Fin bild. Tyvärr är hjälpte inte ens garderingen, Hollywood var ett favoritställe och Gul & Blå banbrytare. Lakritsgigg gillar jag till omväxling. Kom igen... heja Skuru... so long...

                            Comment


                            • #15
                              Om det är någon godisfirmas reklamskjorta så paxar jag för PIX.

                              Comment

                              Working...
                              X