Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 43

Ämne: Steinwein - bocksbeutel

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
    Citat: Den som "sträckt på sig" finnes även här ståendes på en fönsterbräda. De är avsedda att innehålla vin från: Eigenthum von Elouis Kirshöfer, Leipzig. R.

L.S. - Jeg har netop modtaget denne meddelelse fra Gose-Bryggeriet i Leipzig:

"Dear Mr. Lyng,
    Louis Kirchhöfer was a drinks dealer in Leipzig who banished also our Gose."

Kirchhöfer havde en restaurant og forhandlede bl.a. gosebier. Har din flaske etiket eller står teksten i glasset, L.S.?

Jeg har bedt om flere informationer fra en Gosebier-ekspert.
    Min flaska är helt utan märkning, men en Carola jag känner har en med den texten jag skrev upphöjt i glaset, på motstående sida finns en fyruddig stjärna också den i glaset.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Dansk flasknörd PLYNGs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Denne illustration fandt jeg i Karl Schneider´s bog: "Bocksbeutel - Platt-, Feld- und Pilgerflaschen" fra 1999:
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    BINGO! Precis så ser flaskan ut som jag refererade till. Tack så väldigt mycket!!!
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Tack för alla bilder, innan LS visade sin Bock.. med sigill trodde jag att sigillet satt på "framsidan" inte mitt emot hänkeln så det var fint att se! Skulle gärna se en bild på botten av dessa med sigill om ngn vill dela med sig?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    På min som också är utan hänkel står det "Burger Spital Würtzburg" och har en fågel på sigillet. Får väl återkomma med bilder när ljuset blir bättre.
    Eftersom du ännu inte fått något bättre ljus så lägger jag in en bild på ett sådant sigill + flaskan.
    Har blommorna varit med från början eller är det något efterarbete?????
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    och här får man sitta och skämmas. Visst är det en sådan flaska jag har (här i mörkret) men utan de i mitt tycke hiskliga blommorna.

Reg.datum
    okt 2005
    Nåja, det är mörkt här också idag. Ösregn.
    Vet du hur gamla flaskorna kan vara?

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Nåja, det är mörkt här också idag. Ösregn.
    Vet du hur gamla flaskorna kan vara?
    Har inte riktigt koll på åldern och har inte forskat vidare om min flaska. Gissar på runt 1900. Hoppas att vi får svar av någon som vet.

Målningen är helt klart från 1930-40 ca, men sedan...? målningen har säkerligen tillkommit efter produktionen.
    Skillnaden mellan hänkelfri och hänklad kan det ha varit att de hänkelfria användes såsom em bild visar och som jag själv sett, med ett metallhölje m. handtag, så kanske de hänklade är äldre. När man blev mer mondän ville man inte hålla i flaskan utan i den vackra metallattrialjen???
    Har själv två stycken Bocksbeutel f.n, vad jag iakttagit är att de jag tror vara tidigare i prdoduktion har en annan profil, d.v.s formen är bredare nertill medan de nyare är mer balanserade, blåsta i tredelad form. De tidigare tycks sakna skarvarna runt botten. Fel eller cyklar jag nu?
    Senast redigerat av Äjth den 2007-06-27 klockan 18:13.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    okt 2005
    För mej verkar det underligt att målningen skall vara pålagd så långt efter tillverkningen av flaskan.
    Att de med hänkel är äldre är jag också tveksam till.
    Någon som vet mer???????

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •