Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steinwein - bocksbeutel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Vi diskuterade dessa målningar tidigare här på PES och de flesta av oss var överens om att bilden det då gällde var fr. ca 30-talet. Har själv en nyare Bocksbeutel med blommålning som din Kecke, den saknar både hänkel o sigill.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Tack Äjth.
      Jag hittar inte den tråden. Vet du var den ligger?
      Hur som helst så borde väl flaskan också vara från 30-talet. Har svårt att förstå varför man skulle ta äldre flaskor och måla dem.

      Comment


      • #33
        Målar äldre flaskor gör en del fortfarande, man tager en gammal flaska och pryder den för att man tycker det är vackert. Ska se om jag kan söka rätt på tråden.
        Här en annan tråd som ger lite allmänna upplysningar om Bocksbeutel.
        Last edited by Äjth; 2007-06-30, 15:40.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #34
          Den tråden hade jag läst. Det var just därför som jag trodde att det var något speciellt med dessa blomstermålningar.
          Att måla på gamla saker vet jag att man gärna gör. Har själv fuskat både i glas- och porslinsmålning, fast i de fallen så brändes färgen in i glas och porslin, inte som i det här fallet att målningen verkar ligga utanpå med ett lager lack eller annat utanpå.
          Om det inte är något speciellt med dessa så kan de ju lika gärna vara målade av vem som helst igår?
          Varför just 30-tal?

          Comment


          • #35
            Stilen på blommorna,idag målar man inte sådär. Du kan ju titta lite på slitaget och även vilken typ av färg och teknik som använts. Det dracks ju vin ur dessa flaskor och blommorna har ju mkt lite med innehållet att göra. Det kan säkert komma in någon här som vet exakt, vi får hoppas på det, jag skulle själv gärna vilja få rättsida på blomstermåleriet på dessa flaskor.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #36
              Ja, när man börjar rota i något oklart så vill man ju ha klarhet.
              Jag är ingen expert på blomstermålning men jag har gått igenom ett par böcker om blomstermålning nu och ser ingen som helst skillnad.
              Peter S kanske kan hjälpa till?
              För övrigt så börjar jag fundera om det är påklistrade blomsterdekaler och inte målade blommor.
              Nu avvaktar vi någon expert på området.

              Comment


              • #37
                Jag är ingen expert på detta,vill bara visa en dekal från 60 talet,
                vi lade den i vatten, så lossade det vita papperet,
                så blev blomman kvar på en plastfilm, lades på objektet,
                och brändes i ugn.
                Det var många olika blommotiv!
                Hirvi
                Bifogade filer
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #38
                  Mycket intressant Hirvi.
                  Nu börjar det falla på plats lite.
                  Vilken temperatur brände ni i?
                  Gjorde ni detta på gammalt glas eller på nytt?

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Mycket intressant Hirvi.
                    Nu börjar det falla på plats lite.
                    Vilken temperatur brände ni i?
                    Gjorde ni detta på gammalt glas eller på nytt?
                    Tänkte att du skulle fråga om temperaturen Kecke!
                    Har helt glömt det! tror ca 3-400gr

                    Normalt satte vi på det glaset som gjordes då,
                    men sedan fuskade vi som jobbade där, satte på lite av varje,
                    kunde sätta på något glas som inte var från bruket också.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #40
                      Hirvi.
                      Normalt så bränns glasmålning vid strax under 600 grader (det kanske är det du menar) och då går inte färgen att skrapa bort.
                      Jag har testat på min flaska med en nål. Det går lätt att rista i blommorna så jag TROR inte att de är gjorda på det sättet.
                      Mera tips?????

                      Comment


                      • #41
                        Det slog mig att jag har ett snapsglas med en rosen-bild, denna bild en dekal som sattes på enl. Hirvis beskrivning. Påminner om de bokmärken vi bytte på sextitalet, men märkens var äldre. Förmodar att ngn satt på dekalen på detta
                        glas, kanske för att lättare hålla reda på sitt eget glas eller för att det var vackert. Snapsglaset är från ca 1855 och en del år framåt, förmodligen från Kosta enl. deras priskurant stämmer den in. Ett inlägg rörande" rosornas tid "
                        på glas.
                        Bifogade filer
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Det slog mig att jag har ett snapsglas med en rosen-bild, denna bild en dekal som sattes på enl. Hirvis beskrivning. Påminner om de bokmärken vi bytte på sextitalet, men märkens var äldre. Förmodar att ngn satt på dekalen på detta
                          glas, kanske för att lättare hålla reda på sitt eget glas eller för att det var vackert. Snapsglaset är från ca 1855 och en del år framåt, förmodligen från Kosta enl. deras priskurant stämmer den in. Ett inlägg rörande" rosornas tid "
                          på glas.
                          Å vad det regnar!
                          Ja, där har du en sådan blomma Äjth!
                          Men jag tror inte din är bränd i ugn,
                          du ser liksom plasten runt om, att den är kvar,
                          den försvann i bränningen, så blev bara blommorna kvar,
                          den dekalen går nog dra av, om ditt glas blir mera värt då.
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #43
                            Jo den går att krafsa bort, men jag gillar den lite grand på det här viset och dessutom har jag fler snapsglas i samma modegenre som saknar rosor.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment

                            Working...
                            X