Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Muggar Höganäs Keramik; glöggmugg??

Smile Muggar Höganäs Keramik; glöggmugg??

Hej jag har fått ett antal glöggmuggar/muggar tillverkade av Andersson/Johansson Höganäs? Jag har själv aldrig sett denna servisen förut.

6 cm höga.
    Stämplade Höganäs Keramik med AJ i mitten, Sweden, 1038

Vad heter servisen och vem har designat den.
    Är det 50-tal. Enligt stämpeln bör det vara mellan 1956-1967.
    Visst är de söta och är utmärkta som espressokoppar.Namn:  Mugg Höganäs 1.1.jpg
Visningar: 778
Storlek:  53,4 KBNamn:  Mugg Höganäs 1.2.jpg
Visningar: 1576
Storlek:  38,9 KB

Smile Hej

Är det ingen som vill förbarma sig över dessa små muggar. (Ovanstående bild)
    Tacksam att få svar från någon som eventuellt vet något om dem.

Jag skulle tippa på sent 60-tal och tror dom har tillverkats en bit in på 70-talet.

Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Jag skulle tippa på sent 60-tal och tror dom har tillverkats en bit in på 70-talet.
    Tack! Men vet du vad servisen heter. Jag har aldrig sett den och ändå kommer jag från Höganästrakten.

Mer än 3 år senare..

Mer än 3 år senare hittade jag nu i augusti 6 st muggar och en kanna i Hälsingland. Nu förstår jag att det är en glöggservis. Nu har jag 12 muggar.
    Jag har aldrig tidigare vid något tillfälle sett dessa på någon auktion. Rådfrågat olika experter om designer m.m. Inget resultat. Finns det hjälp här?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Har du kollar med Höganäs om dom har någon info om gamla serviser?

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Höganäs Museums registerkort anger namnet "Iris" tillverkad 1969 - ca 1975, formgiven av Hertha Bengtson.

Lightbulb

Tack så jättemycket. Va trevligt att veta vad de heter och vem som designat dem.
    Jag hade väl fel om stämpelns årtal.

Det märkliga var att jag lade ner mycket arbete för att skaffa information för 3,5 år sedan.
    Men inget resultat.
    Jag kontaktade Höganäs keramik som vidarbefordrade mig till Fiskars och Iitala. De skickade mig till Höganäs Museum som inte kunde ge svar. (Där du lyckats.) De i sin tur skickade mig till en som var expert på Höganäs keramiksaker, Joakim Bengtsson,antikexperten . Han var vänlig att svara men visste inte heller.

Jobbar du på museet eller hur får man se registerkorten?

Tusen tack! Nu ska jag njuta lite nyårsglögg i mina Iris-koppar.
    Senast redigerat av kershty den 2018-01-01 klockan 17:15.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •