Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rysk klocka - BOCTOK. Finns det delar att tillgå och vart ska man vända sig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rysk klocka - BOCTOK. Finns det delar att tillgå och vart ska man vända sig?

    Kan någon hjälpa till med info om denna klocka ? Den är kass i uppdragningen och min urmakare säger att fallet är hopplöst.
    Det finns inga reservdelar enligt honom.
    Om jag förstått rätt så är det en armeklocka,vet ej vilket vapenslag.
    Den är i väldigt fint skick och armbandet i läder är orginal.

    Bäckis

    Ps
    killarna på bilden är ett glatt gäng Domenikanska musiker som förgyllde vår väntan på en linbana.
    Bifogade filer
    Last edited by bäckis; 2014-03-29, 08:23.

  • #2
    Hejsan.
    Ingenting är hopplöst.
    Vad din urmakare menar är att det inte finns delar att tillgå via lista.
    Jag tror också att han i sitt svar menar att det kommer bli väldigt dyrt för dig om han ska leta delar på annat sätt.
    Men det finns vägar att gå.
    1. Köp en donator med samma kaliber (titta på ebay) Boctock/Vostock.
    2. En urmakare kan snabbt se om det finns någon likhet med något Schweiziskt verk, vilka ryssarna kopierade friskt.
    I så fall kan man ev ta delar från någon Schweizisk tillverkares kalibrar.
    3. Man kan sätta sig att leta igenom sina lådor. Vilka iofs är många.
    4. Man kan tillverka delar. Beroende på vad i uppdraget som har gått, kanske muffhjulet, men det är inte billigt att låta göra delar.
    Det handlar om tid och pengar.
    Inget är omöjligt och inget är hopplöst.
    Vad är man villig att betala?
    Hur mycket tid i letande efter tex en donator är du själv villig att lägga ner?
    Allt har en gräns, för en urmakare kommer den gränsen rätt fort iom att han vet att kunden oftast inte alls är villig att betala vad det kostar att låta urmakaren leta delar i timmar.

    mvh
    Last edited by dreg; 2014-03-29, 08:49.

    Comment


    • #3
      Dom där känner jag igen, fick 3 ur i början av 1990 köpta i Murmansk som sovenirer, alla tre fick problem med uppdragningen två ur med den röda stjärnan och den tredje med en ubåt. Och jag tror att de har lite med armen i det forna sovjetunionen att göra utan togs fram till just souvenirer tillsammans med arme mössor och bälten. Mina tre var inte monterade med armband utan levererade i plastask utan band men med ett dokument som var stämplat av tre personer

      Mvh/Bengt N

      Comment


      • #4
        Tack

        Souvenir.....det låter lite billigt kanske inte nån ide' att kosta på den då. Ryssar är ju trots allt inte kända för kvalite'-

        bäckis

        Comment

        Working...
        X