Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Till vad kan denna ha använts och hur gammal är den ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Till vad kan denna ha använts och hur gammal är den ?

    Till vad kan denna ha använts och hur gammal är den ? Måttena är längd 39 cm höjd 21 cm och djup 21, 5 cm.Click image for larger version

Name:	IMG_1363.jpg
Views:	1
Size:	90,1 KB
ID:	663060Click image for larger version

Name:	IMG_1364.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	663061Click image for larger version

Name:	IMG_1365.jpg
Views:	1
Size:	126,8 KB
ID:	663062Click image for larger version

Name:	IMG_1366.jpg
Views:	1
Size:	105,2 KB
ID:	663063Click image for larger version

Name:	IMG_1367.jpg
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	663064Click image for larger version

Name:	IMG_1368.jpg
Views:	1
Size:	157,3 KB
ID:	663065

  • #2
    Jag har en nästan likadan som står i garaget. Min är röd och har måtten 33 x 23 x 20 cm. Jag hittar inga stämplar alls.

    Den hade min man med sig "i boet" när vi flyttade ihop. Enligt honom är det en vallalåda/vallabox att förvara skidvallor med mera i.
    Därför har vi i alla år använt den till detta.

    I vår låda finns också en plastinsats med mindre fack, som liksom hänger på kanten högst upp i lådan. Jag vet inte om plastinsatsen har funnits med från början eller om den bara har råkat passa bra där. Jag vet inte heller om lådan gjordes för att förvara vallor i eller om det bara blev så, men min man verkar ganska så säker på sin sak när han säger att den ursprungligen är gjord för just skidvallor. Han brukar oftast ha rätt...

    I alla fall så måste det ha varit på 1970-talet som vår låda hade sina glansdagar.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
      Jag har en nästan likadan som står i garaget. Min är röd och har måtten 33 x 23 x 20 cm. Jag hittar inga stämplar alls.

      Den hade min man med sig "i boet" när vi flyttade ihop. Enligt honom är det en vallalåda/vallabox att förvara skidvallor med mera i.
      Därför har vi i alla år använt den till detta.

      I vår låda finns också en plastinsats med mindre fack, som liksom hänger på kanten högst upp i lådan. Jag vet inte om plastinsatsen har funnits med från början eller om den bara har råkat passa bra där. Jag vet inte heller om lådan gjordes för att förvara vallor i eller om det bara blev så, men min man verkar ganska så säker på sin sak när han säger att den ursprungligen är gjord för just skidvallor. Han brukar oftast ha rätt...

      I alla fall så måste det ha varit på 1970-talet som vår låda hade sina glansdagar.
      Ojdå...och jag och min man tänkte att detta kunde ha varit för något instrument ? Vi tippade också på piknikväska och sminkväska, sminkväskorna dock som jag stött på tidigare var lite annorlunda formgivna...

      Undrar nog när insidan dock är av ganska poröst papper, vi har en liknande träask som igen är för gamla redskap..snickarlåda...men denna verkligen ?
      Last edited by Aave; 2014-03-28, 11:19.

      Comment


      • #4
        Jag vill påstå att det förr var en typ av matbox, jag har faktisk sett ett antal av dessa väskor på olika arbetsplatser där gubbarna hade med sig mat för hela dagen, pluss termos med fikabröd. Men om detta är vad den egentligen var tänkt till vill jag låta vara osagt.

        Comment


        • #5
          En ”Unicabox”. Vad den är avsedd för är ju svårt att gissa. Men med tanke på de dubbla låsen så får man förmoda att den använts till att förvara något viktigt i.

          AB Tidan senare Alstermo Bruk tillverkade/tillverkar mycket speciallådor i en mängd storlekar och utförande i s.k. unicafiber/cellulosafiber. Allt från små ”matboxar, resväskor, transportlådor, gruvhjälmar till flygplansbensintankar.(1940-talet)


          Lite Unicareklam från förr samt ett boktips.[/COLOR]
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            En ”Unicabox”. Vad den är avsedd för är ju svårt att gissa. Men med tanke på de dubbla låsen så får man förmoda att den använts till att förvara något viktigt i.

            AB Tidan senare Alstermo Bruk tillverkade/tillverkar mycket speciallådor i en mängd storlekar och utförande i s.k. unicafiber/cellulosafiber. Allt från små ”matboxar, resväskor, transportlådor, gruvhjälmar till flygplansbensintankar.(1940-talet)


            Lite Unicareklam från förr samt ett boktips.[/COLOR]
            ojdå det var värdefulla svar just en sån måste denna vara...tack massor för svarena åter

            Comment


            • #7
              Unica


              Det är roligt samla frimärken
              http://www.filateli.info

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                En ”Unicabox”. Vad den är avsedd för är ju svårt att gissa. Men med tanke på de dubbla låsen så får man förmoda att den använts till att förvara något viktigt i.

                AB Tidan senare Alstermo Bruk tillverkade/tillverkar mycket speciallådor i en mängd storlekar och utförande i s.k. unicafiber/cellulosafiber. Allt från små ”matboxar, resväskor, transportlådor, gruvhjälmar till flygplansbensintankar.(1940-talet)


                Lite Unicareklam från förr samt ett boktips.[/COLOR]
                Sidan 201 skulle vara helt suberb att få lite förstorad ...av högra sidans boxar och texten i mitten av sidan

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
                  Jag har en nästan likadan som står i garaget. Min är röd och har måtten 33 x 23 x 20 cm. Jag hittar inga stämplar alls.

                  Den hade min man med sig "i boet" när vi flyttade ihop. Enligt honom är det en vallalåda/vallabox att förvara skidvallor med mera i.
                  Därför har vi i alla år använt den till detta.

                  I vår låda finns också en plastinsats med mindre fack, som liksom hänger på kanten högst upp i lådan. Jag vet inte om plastinsatsen har funnits med från början eller om den bara har råkat passa bra där. Jag vet inte heller om lådan gjordes för att förvara vallor i eller om det bara blev så, men min man verkar ganska så säker på sin sak när han säger att den ursprungligen är gjord för just skidvallor. Han brukar oftast ha rätt...

                  I alla fall så måste det ha varit på 1970-talet som vår låda hade sina glansdagar.
                  Jag har nu "förhört" maken lite närmre angående vår låda, som tydligen är en unicabox. Lådan införskaffades i nyskick i mitten av 1970-talet. Den såldes i en sportaffär som just vallabox, som jag skrev tidigare. Detta är han 100 % säker på.

                  När det gäller plastinsatsen så är han lite mer svävande på svaren, den har nog tillkommit senare. Klistermärket på lådan fanns nog inte heller från början.

                  Det här är ju en jättepraktisk låda, man kan ha den till mycket, men man kan väl gissa att vallaboxanvändning är en mycket liten nisch för dessa lådor.

                  Jag skickar ändå med några bilder på lådan, tänker som så att de kan hjälpa till med tidsbestämningen av andra unicaboxar. Nog känns det som att Aaves unicabox är äldre än min.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_7373.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	554288Click image for larger version

Name:	IMG_7375.jpg
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	554289Click image for larger version

Name:	IMG_7378.jpg
Views:	1
Size:	72,1 KB
ID:	554290
                  Last edited by hugo2; 2014-03-30, 09:34.

                  Comment


                  • #10
                    MCB står för Monark Crescent Bolagen, som inte bara gjorde cyklar, mopeder, båtar, radio- och TV-apparater mm utan också skidor av märket Limex först i Tobo och sedan Edsbyverken, så det var nog naturligt att man erbjöd köparna även skaffa en vallabox.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Aave Visa inlägg
                      Sidan 201 skulle vara helt suberb att få lite förstorad ...av högra sidans boxar och texten i mitten av sidan
                      Min lilla enkla kamera klarade inte uppförstoringen så bra, tyvärr.
                      Visar några produktbilder istället.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2014-03-31, 18:43.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        Min lilla enkla kamera klarade inte uppförstoringen så bra, tyvärr.
                        Visar några produktbilder istället.
                        Dom här syns bra dessutom får man ju förstorat med att klicka CTRL+ , tackar för inlägget,

                        Comment

                        Working...
                        X