Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plunta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Plunta

    Den här pluntan i aluminium betyder mycket för mig. Den tillhörde min morfar och användes till att förvara krut i, och användes till sprängning i hans stenbrott på hemmanet. Jag undrar när den kan vara gjord
    Mvh/ Bengt N
    Bifogade filer

  • #2
    Kul släktsak att ha kvar, när de är gjorda har jag vet jag inget om.

    Comment


    • #3
      Den första direktträffen man får i associationsmekanismen är att det kan handla om någonting militärt. Men så är det uppenbarligen inte eftersom den inte är märkt. Själva typen i pressad aluminium är vanlig i många länders arméer från 30-talet och framåt. Sovjet, Tyskland och många andra länder. Svenska krigsmaktren har också haft en aluminiumflaska modell 1939 (utan kopp). Typiskt för de militära varianterna är att de kan stå.

      Men det går inte att hitta en enda med den lilla koppen. Japanska armén tillämpade systemet med medföljande kopp - fast i övrigt annorlunda. Som civil plunta är medföljande mugg/kopp att dricka ur vanlig.

      En gissning från höften - tidigast 30-talet.
      Det skulle vara värdefullt med data om morfars liv i några årtal. Där har du svaret på frågan. När pågick sprängningarna, t ex?
      Last edited by HgF; 2014-03-16, 15:41.

      Comment


      • #4
        Född 1880 Grundsättare Jobbade tidigt med betong, asfalt och stenarbete. Var med på Riksdagshuset, Riksbanken; Värtahamnen, kraftverk i Trollhättan. Kom till Värmland 1918 byggde stengrunder, ladugårdar,stenbroar och vägar, bröt sten ända upp i 80 års åldern. Förutom pluntan så har jag ritningar och arbetsböcker av arbeten han har gjort. så jag har spårat en del, dessutom en trebent kaffekittel som han använde för att hälla vatten i borrhålen som han högg för hand

        Comment

        Working...
        X