Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för sax?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    För persilja, gräslök och andra små bladgrönsaker som i finfördelat skick används i matlagning. I stället för hack-race.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Det klart att det är en druvsax med de tydliga symbolerna.
      Men vad är detta för slags sax?
      "Här kommer alla naglarna på en och samma gång", Per Gessle.
      PS Även fingrarna blir strimlade, kanske även lånen. Nobelpriset nästa..........

      Comment


      • #18
        När det gäller sax för blomrabatten eller växthuset ombedes vänligen alla ni som Googlar ihop era kunskaper att bildgoogla på floristsax. Ett alternativ är sekatör men det finns mindre varianter.
        Last edited by HgF; 2014-02-28, 17:44.

        Comment


        • #19
          Tack till både HgF och till prylsnubben. Passar på att lägga in ytterligare en sax och så en länk till en gammal fråga jag hade......http://precisensan.com/antikforum/sh...r-fyra-fingrar
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Jag såg ingen fråga - men jag svarar som om det fanns en.

            Det här är en frisösax - ett speciellt redskap avsett för att tunna ut särskilt tätväxande partier av kalufsen med.

            Comment


            • #21
              Bjussar alla tvivlare på druvsax på denna lilla kavalkad.Det finns många sorters utformning av skären på druvsaxarna men i 99% av fallen så är saxarna utsmyckade med vinblad,druvklasar,stänglar ...
              Shop by department, purchase cars, fashion apparel, collectibles, sporting goods, cameras, baby items, and everything else on eBay, the world's online marketplace

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Jag såg ingen fråga - men jag svarar som om det fanns en.

                Det här är en frisösax - ett speciellt redskap avsett för att tunna ut särskilt tätväxande partier av kalufsen med.
                Nja, frågan ligger ju i själva ämnesrubriken - men visst är det en frisörssax!

                Comment


                • #23
                  Hallå,
                  Envis. OK? Men en riktig druvsax ser ut så här. Sedan finns det säkert många andra variationer... so long
                  mitt i Let´s Dance...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Akkurat så Kimmen.

                    Comment


                    • #25
                      Så här ser saxen ut när den är öppen. Click image for larger version

Name:	P3030036.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	553992

                      Comment


                      • #26
                        Den saxen har inget riktigt druv-kläm men kan vara klämmig ändå.

                        Comment


                        • #27
                          Lite klämkäck tycker jag allt.

                          Comment


                          • #28
                            Ha ha!! Så * klämmiga* ni är som vitsar till det. Trots det så vet jag fortfarande inte helt säkert vad den har för specifikt område. Kanske ska strunta i det och se det som en helt vanlig vacker sax.

                            Comment


                            • #29
                              Nää, se det som en ovanlig druvsax i stället, för den har ju små ställ på ena sidan och vacker är den, tycker jag.

                              Comment


                              • #30
                                Håller med. Har just letat fram familjens gamla druvsax från 1940-talet, i det närmaste exakt som den ovan - minus fötterna - gjord i Solingen. I begränsad mening användbar som vanlig sax, fast helt oduglig som skräddarsax. Den klippte sega vindruvsrankor genom 50-, 60- och 70-talen.

                                Comment

                                Working...
                                X