Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antikt fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antikt fat

    Hejsan, undrar om ni vet vad detta fat är för något och varifrån det kommer? Motivet är Stockholms slott.
    Är det ett bevis på något eller bara ett prydnadsföremål?

    Har forskat lite och ser att det antagligen är från GAB (Guldaktiebolaget) men vet inte vilket årtal det kan vara ifrån.
    Den är märkt med "ORI" och sedan en stämpel.

    Är det något värde i ett sådant här fat?

    Tacksam för svar, Med vänlig hälsning / Malte
    Click image for larger version

Name:	Fat.jpg
Views:	1
Size:	16,4 KB
ID:	662465Click image for larger version

Name:	fat2.jpg
Views:	1
Size:	7,4 KB
ID:	662466
    Last edited by Malte; 2014-02-21, 20:08.

  • #2
    Ingen som vet?

    Ursprungligen postat av Malte Visa inlägg
    Hejsan, undrar om ni vet vad detta fat är för något och varifrån det kommer? Motivet är Stockholms slott.
    Är det ett bevis på något eller bara ett prydnadsföremål?

    Har forskat lite och ser att det antagligen är från GAB (Guldaktiebolaget) men vet inte vilket årtal det kan vara ifrån.
    Den är märkt med "ORI" och sedan en stämpel.

    Är det något värde i ett sådant här fat?

    Tacksam för svar, Med vänlig hälsning / Malte
    [ATTACH]139986[/ATTACH][ATTACH]139987[/ATTACH]

    Comment


    • #3
      Hej, det är lite svårt att se storleken på din bild, men är tallriken liten så är det en fruktassiett och är den större så är det ett fruktfat. Kan vara ett souvenirfat eller presentfat, oavsett vilket så är värdet ganska lågt så slit det med hälsan!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
        Hej, det är lite svårt att se storleken på din bild, men är tallriken liten så är det en fruktassiett och är den större så är det ett fruktfat. Kan vara ett souvenirfat eller presentfat, oavsett vilket så är värdet ganska lågt så slit det med hälsan!
        Den är ganska stor (30cm i diameter) och har en liten ögla för väggupphängning. Men okej, då har jag lite mer hum om vad det är iaf, kunde vara spännande att veta lite mer historia kring den. Kan den ha med det militära att göra? Har det i släkten och motivet föreställer ju Sthlms slott? Det kan inte ha varit något man fick om man stod högvakt?

        Comment


        • #5
          Jag tror att detta fat pekar med hela handen i den riktning det handlar om här - nämligen att det är en souvenir från Stockholm och slottet (kanske köpt i Slottsboden) vars enda uppgift är att hänga på en vägg hemma hos ägaren och ropa ut att "jag har minsann varit i Stockholm och sett kungliga slottet". Om någon sedan använder fatet till frukt, bullar eller kattsand, ändrar inte det fatets status. Fatet kan också vara köpt i vilken guldsmedsaffär som helst i långa Sverige. En säkert inte ovanlig hyllningspresent till 40-, 50-, 60- och 70-årsfyllande etc jubilarer på den tid då kungainstitutionen och slottet hade starkare symbolvärde än i dag.

          Jag tror inte man ska blanda in -Minne från högvakten- eller krigsmakten här. Sådana minnen förekommer förvisso, men är då så vitt jag vet alltid märka med just en minnesskrift och årtal etc. Jag har sett en kniv; Mora 2000, med minnesgravyr från högvakten. Det var en jul- och nyårshgelg, och det sägs att det var kungen själv dom delade ut knivarna till vaktstyrkan.

          Comment

          Working...
          X