Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäskrus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäskrus

    Mången loppis och auktion har man besökt i sina dar, men alldrig har jag träffat på ett sådant litet krus från Höganäs
    Har jag varit blind eller är dom ovanliga?
    Endast 7cm hög och väldigt söt
    Bifogade filer
    --eller hur det nu va.

  • #2
    Höganär är en ort med många tillverkare. Har du någon hint om vem det här är? "höganäskrus" brukar man reservera åt de saltglaserade från Höganäs-Billesholm (Höganäsbolaget, HB). De flesta andra använder inte saltglasering, utan har en mörkbrun glasyr. Det brukar synas i botten om den har annan färg än utsidan.

    Comment


    • #3
      Balongkrus kallas denna sort, inte ovanligt men storleken har jag inte sett forr. Kan du visa stampeln pa kruset sa kan vi ga lite langre....

      Comment


      • #4
        Här kommer botten
        Bifogade filer
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #5
          Höganäs Keramik ca 1980-talet. Jag har sett några såna här förut, men de är inte jättevanliga. Här ser du ett exempel på den bruna glasyrfärgen som jag skrev om. En annan vanlig tillverkare av minikrus är Krukmakaren Höganäs...

          Randen i botten (vågrät på bilden) visar att kruset är gjutet och inte drejat.

          Comment


          • #6
            Tack så mycket för hjälpen
            Den får väl stå i hyllan ett tag tills den får lämna plats för ett 1700-tals snappsglas
            --eller hur det nu va.

            Comment


            • #7
              Lyfter denna tråd med att lägga in en bild av ett ??? m. kran. Gissar att användningen kan ha varit starkdryck eller ättika kanske ?
              Höganäsboken ger inte mkt vid handen. Googlade och hamnade på PES, d.v.s denna tråd! Peter S´s svar dög gott en bit. Saltglaserat. Nu under undersidan oxå glaserad på samma vis men partiellt är där oglaserat oxå, ljusare gods.
              Stämplingen på ??? säger inte så mycket om tillverkningstiden, men vi gissar här hemma på 30-40-tal, då har kranen fått vara vägledande i viss mån. Vad säger ni och vad kallar man detta ??? m. kran?
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                kallas för "samovar" om jag inte helt är ute och seglar. används till te m,m. just denna vet jag inte.

                Här hittar du stämplar

                Comment


                • #9
                  Tack Ina. Detta är en djungel, men tidigast 1920, senast - igår. Dock faller igår på kranen. Den borde vara maskindrejad. 3L så beteckningen på rymdmått dateras oxå. Vad gäller SB så var den mannen verksam 1865, så där stämmer det inte. Beteckningen 4173 hänger i luften oxå.....
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Kanske http://www.hoganassaltglaserat.se/ Vattenbehållare

                    Vet inte om Sven Bolin är möjlig drejare.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för det Bengt. Så de produceras fortfarande. Dock är de som är till försäljning på hemsidan mörkare i färgen, måtten är större och "randningen" annorlunda. Gissar på att min är ngt tidigare prod. Vi talade idag om att istället för lock hade man kanske en duk som bands fast runt ringen. kan se det framför mig!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Lyfter denna tråd med att lägga in en bild av ett ??? m. kran. Gissar att användningen kan ha varit starkdryck eller ättika kanske ?
                        Höganäsboken ger inte mkt vid handen. Googlade och hamnade på PES, d.v.s denna tråd! Peter S´s svar dög gott en bit. Saltglaserat. Nu under undersidan oxå glaserad på samma vis men partiellt är där oglaserat oxå, ljusare gods.
                        Stämplingen på ??? säger inte så mycket om tillverkningstiden, men vi gissar här hemma på 30-40-tal, då har kranen fått vara vägledande i viss mån. Vad säger ni och vad kallar man detta ??? m. kran?
                        Var hittar jag mer info om just detta krus ?
                        Jag har ett likadant.

                        Comment


                        • #13
                          Maila Höganäs keramik, de kanske kan hjälpa dig om du mailar en bild på ditt krus.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Sven Bohlin

                            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                            Kanske http://www.hoganassaltglaserat.se/ Vattenbehållare

                            Vet inte om Sven Bolin är möjlig drejare.
                            Sven Bohlin började som lärling 1936 på kärlfabriken i Höganäs. Han har drejat denna vattenbehållare som gjordes i flera storlekar. 4173 är produktens nummer som följdes av litermåttet. Sven jobbade till mitten av 80-talet innan han pensionerade sig.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Tack för det Bengt. Så de produceras fortfarande. Dock är de som är till försäljning på hemsidan mörkare i färgen, måtten är större och "randningen" annorlunda. Gissar på att min är ngt tidigare prod. Vi talade idag om att istället för lock hade man kanske en duk som bands fast runt ringen. kan se det framför mig!
                              Nej, det finns lock till denna. Mina föräldrar har en likadan med original-lock. Jag ska hem till dem idag, så jag kan fråga om de vet vad den använts till förr. Tror det var arvegods från mammas morfar om jag inte minns fel.

                              Vi brukar använda den till glögg under julen.

                              Comment

                              Working...
                              X