Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 askfat i rött glas och en fjäril i klarglas med blå inslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: 2 askfat i rött glas och en fjäril i klarglas med blå inslag

    God afton alla som besöker PES !!
    Är det någon som har några upplysningar att lämna om dessa tunga röda glas saker. Det kan vara askfat eller något annat, har flera håligheter och fina mjuka former på undersidan.Det finns ingen signatur eller annan märkning. Observera att det är två som är väldigt lika med bara lite skillnad på storleken.
    Nästa sak i klarglas med inslag av blått liknar en fjäril med lite fantasi, glas som är utvikt och böjt i många fina former.Är det någon som vet vem och var ifrån dessa saker kommer skulle jag bli glad om Ni vill dela med Er av kunskaperna till mej.

    ingbi
    Bifogade filer

  • #2
    Det röda askfatet kommer från Rejmyre och tillverkades på 1950- och 60-talet. Artikelnummer var H-83 men det kallades oftast bara för askfat optik. De tillverkades i tre olika storlekar och den på bilden verkar vara "mellanstorleken".

    Comment


    • #3
      Hejsan Bekin !

      Tack så mycket för ditt svar,det var väldigt kul att det var tillverkat på ett av våra Svenska glasbruk. Jag har två storlekar men vet inte riktigt om jag fick med bilder på båda storlekarna när jag bifogade till PES. Men de är inte identiska. Askfatens röda färg tyder det på att det är guld i färgen som jag hört sägas? Eftersom askfatens tid som askfat är förbi är det ju extra roligt att de har så vackra och fantasifulla former ,de är rena konstföremålen. tack än en gång för svaret och upplysningarna.

      ingbi

      Comment


      • #4
        Den blå är "Made in China".

        Mvh
        Emil

        Comment


        • #5
          Hejsan Emil och tack för ditt svar.Ja hantverk behöver ju inte vara sämre för det kommer från Kina, om det inte är gjort på maskinell väg. Nu vet jag och att askfaten var från Rejmyre kan jag leva på länge.
          Hälsningar ingbi

          Detta forum är helt fantastiskt tycker jag. Ibland kan flera timmar försvinna när man kommer in på olika ämnen och far hit och dit bland frågor och svar.

          Comment

          Working...
          X