Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marin målning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Marin målning

    Verkar vara en oljemålning med fransk anknytning. Jag kan inte tyda texten på den stora skutan. Ser ut som ?LMIZ ?ARTER..
    Vilken typ av krigsfartyg är den lilla, vad står AF för?
    Och vad är det som syns i aktern på den stora; ser ut som en propell.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
    Verkar vara en oljemålning med fransk anknytning. Jag kan inte tyda texten på den stora skutan. Ser ut som ?LMIZ ?ARTER..
    Vilken typ av krigsfartyg är den lilla, vad står AF för?
    Och vad är det som syns i aktern på den stora; ser ut som en propell.
    Hallå,
    Nej, det där klarar jag inte. Tycker mig läsa C (eller) GARTIER. Initialbokstaven i förnamnet bör vara en vokal, men jag får ingen träff. Om du kan tyda signalflaggorna på främre masten får du svaret. Fartyget är nog en kryssare av av mycket äldre årgång än målningen.... so long....

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå,
      Nej, det där klarar jag inte. Tycker mig läsa C (eller) GARTIER. Initialbokstaven i förnamnet bör vara en vokal, men jag får ingen träff. Om du kan tyda signalflaggorna på främre masten får du svaret. Fartyget är nog en kryssare av av mycket äldre årgång än målningen.... so long....
      Det är mkt som pågår.
      Den 2 främre flaggorna betyder;

      N - Nej (nekande eller föregånede signalgrupp ska tydas i nekande form). Denna signal får endast avgivas optiskt eller med ljud. Vid tal- eller radioöverföreing ska signalen vara "NO"
      V - Jag behöver hjälp.

      De 4 som sitter i grupp;

      A - Jag har en dykare nere. Håll väl undan och gå med sakta fart.
      U - Ni stävar mot fara.
      O - Man överbord.
      P - I hamn. alla personer måste bege sig ombord eftersom fartyget ska avgå. Populärt kallad "Blue Peter". Till sjöss; den får användas av fiskefargtyg i betydelsen "Mina redskap har fastnat i något hinder".

      Verkar vara konstnärlig frihet från Bothén. Eller så betydde flaggorna annat 1936.

      Comment


      • #4
        Står det inte Rotter*** (Rotterdam) Då skulle målaren vänt flaggan fel

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
          Det är mkt som pågår.
          Den 2 främre flaggorna betyder;

          N - Nej (nekande eller föregånede signalgrupp ska tydas i nekande form). Denna signal får endast avgivas optiskt eller med ljud. Vid tal- eller radioöverföreing ska signalen vara "NO"
          V - Jag behöver hjälp.

          De 4 som sitter i grupp;

          A - Jag har en dykare nere. Håll väl undan och gå med sakta fart.
          U - Ni stävar mot fara.
          O - Man överbord.
          P - I hamn. alla personer måste bege sig ombord eftersom fartyget ska avgå. Populärt kallad "Blue Peter". Till sjöss; den får användas av fiskefargtyg i betydelsen "Mina redskap har fastnat i något hinder".

          Verkar vara konstnärlig frihet från Bothén. Eller så betydde flaggorna annat 1936.
          Kan det vara så att det utförs reperationer på propelleraxeln, efter som propellern är upphissad i aktern därav dykare i vatten

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Kan det vara så att det utförs reperationer på propelleraxeln, efter som propellern är upphissad i aktern därav dykare i vatten
            Tänkbart, men man skulle tro att sådant arbete företrädesvis utförs i hamn/ docka. Måste vara en farlig situation för ett fartyg att inte kunna styra. Den kanske assisteras av kryssaren..

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
              Det är mkt som pågår.
              Den 2 främre flaggorna betyder;

              N - Nej (nekande eller föregånede signalgrupp ska tydas i nekande form). Denna signal får endast avgivas optiskt eller med ljud. Vid tal- eller radioöverföreing ska signalen vara "NO"
              V - Jag behöver hjälp.

              De 4 som sitter i grupp;

              A - Jag har en dykare nere. Håll väl undan och gå med sakta fart.
              U - Ni stävar mot fara.
              O - Man överbord.
              P - I hamn. alla personer måste bege sig ombord eftersom fartyget ska avgå. Populärt kallad "Blue Peter". Till sjöss; den får användas av fiskefargtyg i betydelsen "Mina redskap har fastnat i något hinder".

              Verkar vara konstnärlig frihet från Bothén. Eller så betydde flaggorna annat 1936.
              Hallå, ett id,
              En lustig tillfällighet med propeller på akterdäck och signalen Dykare nere. Nej, alla fartyg hade de kod med fyra signalbokstäver (före 1850 fem) som talade om id. Så pansarkryssaren heter: AUOP. Kan i hastigheten inte finna förteckningen över id.

              Tror inte på Rotterdam (HAL) för hon såg ut så här, so long:
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Så här tänkte jag, inte skeppsnamn utan hemmahamn. Ett skepp från handelsflottan som får assisten av flottan
                *LMIZ*** (Skeppsnamn)
                ROTTER***(Hemmahamn)
                Last edited by nobe; 2013-12-29, 15:07.

                Comment


                • #9
                  Hallå Nobe,
                  Intressant, jag förstår hur du tänker, men köper inte tanken rakt av. Det var lag på att föra id på ett sätt så
                  att det inte kunde förväxlas med andra signaler (som sattes i topp).
                  För övrigt tror att målningen/tavlan i bästa fall är ett s.k. oljetrck, men snarare ett verk i avdelningen "hötorgskonst" där konstnären inte alltid var så noga med detaljerna... so long...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Nobe,
                    Intressant, jag förstår hur du tänker, men köper inte tanken rakt av. Det var lag på att föra id på ett sätt så
                    att det inte kunde förväxlas med andra signaler (som sattes i topp).
                    För övrigt tror att målningen/tavlan i bästa fall är ett s.k. oljetrck, men snarare ett verk i avdelningen "hötorgskonst" där konstnären inte alltid var så noga med detaljerna... so long...
                    Det är inte ett oljetryck, man ser tom tunna blyertsspår där han skissat. Men klart att han tillåtit sig lite svängrum i dramatiken.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av arpaksad Visa inlägg
                      Men klart att han tillåtit sig lite svängrum i dramatiken.
                      Det är nog ett fantasi skepp med fartygsskorstenen i aktern som ett fraktfartyg, sen en mast och bryggan på mitten av fartyget

                      Comment


                      • #12
                        Hallå,
                        Skeppet har seglat vidare och siktats på traderas lömska farvatten... so long....lycklig resa...Click image for larger version

Name:	179479023_0233bc3a-7702-4f14-b91f-759808eac201.jpg
Views:	1
Size:	6,7 KB
ID:	551475

                        Comment

                        Working...
                        X