Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att identifiera glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp att identifiera glas

    Jag har ärv en glasservis av min farmormen ingen i familjen vet var de kommer ifrån, skulle behöva komplettera de största glasen och vill därför veta lite om servisen. Om den har ett namn och var den kommer ifån.

    Bilden är på det största glaset, ca 14 cm högt.

    Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.

    Click image for larger version

Name:	20131222_122534.jpg
Views:	1
Size:	98,7 KB
ID:	660106
    Last edited by SaraG; 2013-12-22, 18:24.

  • #2
    Undrar om det kan vara ett glas från Trelleborg med det benet, men jag är inte säker.
    DG

    Comment


    • #3
      http://www.glasboden.nu/ Jag höll i ett likadant glas för en vecka sedan, men där var ingen etikett kvar, har du tittat på Glasbodens sida, där har du dels glas till salu och så glasguiden.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Har ett brännvinsglas liknande din likörkupa, men det har mattslipad kantrand. Benet är slipat med sex facetter, kupan likaså. Facetterna på kupan sitter rakt ovanför facetterna på benet. Slipningen är horisontell. I mina noteringar om glaset har jag skrivit Elis Bergh Kosta men inget modellnamn. Det är minst 20 år sedan det hamnade i samlingen, så jag minns inte hur jag fick fram uppgiften om Elis Bergh då. Jag brukar skriva ? om jag är osäker, men det har jag inte gjort här. Tips alltså: Kolla Elis Bergh och Kosta, men eftersom skillnaderna mellan olika glasbruks serviser vid den här tiden (1930-1955) inte behövde vara särskilt stora för att passera mönsterskyddet, kan det säkert komma någon annanstans ifrån.

        Comment


        • #5
          Gå in på glasboden.nu och sök på Björn vinglas från Hovmantorp. Tänk bort betsningen och figurslipningen så framträder glaset vars identitet söks. Det är alltså från Hovmantorps glasbruk.

          Comment


          • #6
            Tack!

            Tack för all hjälp. Ska genast kolla upp era tips!

            Comment

            Working...
            X