Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majolika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Majolika?

    Hej!

    Undrar om detta är en majolika-kruka och om någon vet hur gammal den kan vara och vem som kan ha tillverkat den? Tack på förhand.

    Frida

    Click image for larger version

Name:	bild 1.JPG
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	659983Click image for larger version

Name:	bild 2.JPG
Views:	1
Size:	102,7 KB
ID:	659984Click image for larger version

Name:	bild 3.JPG
Views:	1
Size:	100,6 KB
ID:	659985Click image for larger version

Name:	bild 4.JPG
Views:	1
Size:	109,1 KB
ID:	659986

  • #2
    Ovanligt elegant kruka!
    Trots bristen på märkning skulle jag nog gissa på någonstans i Holland, runt första världskriget(när ju Holland var neutralt)- både Delft och andra hade ju inte bara export till Tyskland utan även visst produktionssamarbete.
    Men jag ser fram emot någon som vet bättre!

    Comment


    • #3
      Majolika eller inte, man måste först veta vad är majolika. Den gamla definitionen för majolika, fattig mans porslin, är:
      Produkt av poröst lergods som är överdragen med enfärgad täckande tennglasyr, oftast vit.
      Den dekorerades ibland med påglasyr färg.
      Den gamla definitionen från Faenza har fått ge plats för andra idéer, nu tycks det ofta vara så att föremålets utseende bestämmer om det är fajans eller inte.

      Comment


      • #4
        Tack för beskrivningen av majolika Aimon, jag tänkte nog mest på utseendet när jag tänkte att det var majolika.

        Intressant med Holland, bwh. Vad är det som gör att du tror att det är Holland? Tycker också den är riktigt läcker men så är jag också förtjust i liljor! :-)

        Comment


        • #5
          Jag skulle nog säga att motivvalet med gröna slingor och vita kallor kanske lite mer pekar på Östra Europa, Österrike, Tjeckien eller liknande. Tyskland kan också tänkas. En organisk jugendstil som var lite mer vanlig i mellan och södra delarna av Europa.

          Comment

          Working...
          X