Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spetsglas tid. 1700-tal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Spetsglas tid. 1700-tal.

    Detta spetsglas är 17 cm högt, kuppan 6,5 och foten 7,5. Glaset är graverat med ett monogram.
    Någon här som är intresserad av svenska 1700-tals spetsglas ?Click image for larger version

Name:	kungsholm 002.jpg
Views:	1
Size:	93,3 KB
ID:	659870Click image for larger version

Name:	kungsholm 001.jpg
Views:	1
Size:	124,1 KB
ID:	659871

  • #2
    Ett riktigt grymt glas. Det kommer verkligen fram en viss avundsjuka och vill ha. Gratulerar
    DG

    Comment


    • #3
      Spetsglas 1700-tal.

      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Ett riktigt grymt glas. Det kommer verkligen fram en viss avundsjuka och vill ha. Gratulerar
      DG
      Kungsholm enl. kännare. Bilderna är inte toppen ,men det är glaset som är felfritt.

      Comment


      • #4
        Jättefint glas! Men det finns inget som pekar mot Kungsholmens glasbruk som jag kan se på bilderna. Finns det mer information om glaset -proviniens eller kaända ägare. Modellen är ju "generisk" för spetsglas.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Shaft Visa inlägg
          Jättefint glas! Men det finns inget som pekar mot Kungsholmens glasbruk som jag kan se på bilderna. Finns det mer information om glaset -proviniens eller kaända ägare. Modellen är ju "generisk" för spetsglas.
          Det lär finnas mer, ja. Och jag vill själv säga "troligast Kungsholm".

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av norrskensflamman Visa inlägg
            Det lär finnas mer, ja. Och jag vill själv säga "troligast Kungsholm".
            Det skulle vara roligt att ta del av denna information ;-)

            Jag har själv studerat genom böcker auktioner och litteratur (rekommenderar Heribert Seitz böcker bla.a.) om glas från olika 1700-tals bruk. Det är ett intressant och ofta svårt ämne att glasbruksbestämma glas från 1700-talet.

            Comment

            Working...
            X