Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tema bläck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ett sådant har jag bild på någonstans Det var med på utställningen i Madesjö. Skall kolla.
    Annars hittade jag det här när jag var nere i Småland sist
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      En till idag

      Denna hittade jag idag hos en bekant handlare. någon som sett den tidigare?
      Norsk el Dansk ?
      Vilken stavning: RÖNNJNGBLAEK (norskt/danskt Ö)
      2 rökpunkter i botten och ett härligt slitage som kanske inte riktigt framgår
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        RØNNINGS BLÆK fra Rønning & Gjerløff - Danmark.
        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
        Min hemsida: www.antikflasker.dk

        Comment


        • #34
          Hallå Bläckfiskare,
          Såg nyss ett litet bläckhorn på TV, Antique Road Show, som värderades till 6000-8000 dollar. Tiffany. So long...

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
            RØNNINGS BLÆK fra Rønning & Gjerløff - Danmark.
            Tack Plyng!
            Kan runt 1900 stämma?

            Comment


            • #36
              Linds Märkbläck i originalförpackning med perfekt passform för den lilla flaskan.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #37
                Hittade en till, kan det vara en reseförpackning? Känns annars lite arme över den.
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #38
                  Minns inte om jag visat den här tidigare, en liten goding i vilket fall som helst. Orginal etikett,text i glaset samt oöppnad !
                  Bifogade filer
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                  Comment


                  • #39
                    Att texten fick plats och hur hittar du detta småa Björn?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                      Speciellt de med ringarna, imponerande samling.

                      Då jag noterar att det smugit sig in två stycken som inte är sålda med innehåll i din samling, dristar jag mig att bistå med ytterligare ett sådan.

                      Tysk tidig 1800 kanske.
                      Råkade se Lars Kallins bläckflaska i mjölkglas. Köpte själv en liknande för en femma på loppis i Sverige under mitt senaste besök. Efter några timmars surfande hittade jag denna sida: http://www.luzicke-hory.cz/historie/...php?pg=clsklod
                      som ringar in flaskans hemort lite närmare (lite länge ner på sidan, under Barock finns en bild). Tänkte det kunde intressera. Lägger in en bild på min flaska vid tillfälle.

                      Comment


                      • #41
                        Bläckflaska i mjölkglas

                        Här mitt exemplar:
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Mycket tjusig!
                          Tysk?
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #43
                            Ja, Tyskland-Böhmen-axeln skulle jag tro (åtminstone enligt länken i mitt föregående inlägg på föregående sida).

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Finnmicke Visa inlägg
                              Ja, Tyskland-Böhmen-axeln skulle jag tro (åtminstone enligt länken i mitt föregående inlägg på föregående sida).
                              Läste inte det inlägget
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment


                              • #45
                                Nu lyfter jag den här tråden för att visa upp valda bläckhorn ur min samling. Det var ordning med mig på den tiden, var jag tolv år kanske, då kunde jag samla på ett specifikt område.. Och min pappa var ju smart som lärde mig att samla på saker, då hade jag ju alltid något att leta efter vid alla besök i antikaffärer, auktioner och loppisar... (Ja, jag försöker lära min son att samla också... ;-))
                                Och nu har jag hittat dom igen i en låda som stått i en snickarbod i många år, inslagna i musätet tidningspapper. Ett glatt återseende.

                                Först några i samma stil som det Äjth visade upp, fast utan den vackra nyansen, det med helt rak krage tycker jag är charmigt.
                                Sen tre varianter där man lägger pennan, det till höger i glas är en favorit.
                                Efter det två i samma stil med bakelitlock och gummihalkskydd.
                                Två med lite mer avancerad mekanism, den vänstra är amerikansk, Sengbusch self-closing inkstand står det på.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X